📚 Svanslös (Nyhetsbrev #487)

LONG TAIL vs SVANSLÖS. Begreppet “long tail” myntades av Chris Anderson i en artikel i Wired för ganska exakt tjugo Ă„r sedan. Han utvecklade sedan dessa tankar i en bok som Ă€ven gavs ut pĂ„ svenska med den engelska titeln Long Tail (2007).

I en digital vÀrld skulle det löna sig att sÀlja mindre av mer, alltsÄ att ha ett större utbud istÀllet för ett fÄtal utvalda bÀstsÀljare. Böcker, musik och i viss mÄn film har setts som exempel pÄ detta. NÀtbokhandeln kan ha ett större utbud eftersom de inte sjÀlva har ett fysiskt lager, medan en fysisk bokhandel begrÀnsas av utrymmet pÄ hyllorna i butiken.

Ja, jag vet att Àven en fysisk bokhandel kan replikera nÀtbokhandeln genom att deras bestÀllningssortiment Àr lika stort. Men ur kundens perspektiv blir inte upplevelsen densamma.

Spotify har framgÄngsrikt gjort detta för musik. PÄ film- och tv-sidan Àr det vÀl mer tveksamt eftersom filmbolagen valt att skapa egna konkurrerande tjÀnster. Kanske ocksÄ för att transformationen frÄn tablÄ-tv till on-demand inte fullt ut skett gÀllande tv. Musik och litteratur har ju alltid varit on-demand, bortsett dÄ frÄn kureringen i bibliotek och bokhandlar.

ErsÀttningsnivÄer

I veckan skrev jag om Storytels nya standardavtal som Àr bÄde goda och dÄliga nyheter för de minsta förlagen. Den goda Àr att de kan skriva direktavtal med Storytel och dÀrmed kunna kapa ett mellanled i form av distributören. Den dÄliga Àr att Storytel har sÀnkt den procentsats med vilken ersÀttningsnivÄn berÀknas frÄn 50 till 40 procent.

Detta förstÀrker orÀttvisan dÀr förlag med stora attraktiva ljudbokskataloger fÄr högre ersÀttning pÄ timme Àn förlag med mindre kataloger och fÀrre lyssnarsuccéer. Det blir Ànnu svÄrare för ett mindre förlag att behÄlla en författare som fÄr ett genombrott. Och framför allt blir det svÄrare att fÄ lönsamhet i smalare kvalitetsutgivning i ljud.

Ett förlag pÄpekade att ett Ànnu större problem Àr att Storytel uttalat prioriterar och pushar koncernens egna förlags titlar i tjÀnsten och att Bookbeat outtalat gör samma sak med Bonnierförlagens titlar.

Den lÄnga svansen blir nÀmligen lÀngre och lÀngre för varje dag. Hur mycket sanning det ligger i att tjÀnsterna pushar koncernförlagens titlar skulle krÀva mer Àn vad Boktuggs slimmade redaktion förmÄr granska, det Àr snarare en forskningsstudie.

Vad som dĂ€remot Ă€r sant Ă€r att antalet titlar som slĂ„ss om uppmĂ€rksamheten blir allt fler. DĂ€rmed blir det allt svĂ„rare att nĂ„ ut i bruset. Även om det lyssnas mer pĂ„ backlist Ă€n vad det köps fysisk backlist sĂ„ blir effekten sannolikt att Ă€ven ljudbokstjĂ€nster fĂ„r en slags nyhetsfönster dĂ„ en titel mĂ„ste slĂ„ igenom om den inte ska försvinna bort i mĂ€ngden.

Förlag sÀljer direkt?

För förlag och författare blir resultatet att de sjÀlva mÄste driva försÀljningen. De kan inte förlita sig pÄ ÄterförsÀljarens vilja och förmÄga att lyfta fram boken till rÀtt lÀsare via kampanjer eller algoritmer.

Det intressanta som uppstÄr dÄ Àr förstÄs att förlagen behöver kunna mÀta resultatet av dessa insatser. I nÄgon mÄn kan man göra det via de Publisher Portals som de tre stora tjÀnsterna har dÀr statistiken uppdateras varje dygn med nya siffror för hur mÄnga timmar en viss titel har lyssnats.

Men man kan ocksĂ„ tĂ€nka sig att förlagen börjar övervĂ€ga att faktiskt inte “bara” driva ivĂ€g trafik till Ă„terförsĂ€ljaren utan faktiskt göra försĂ€ljningen sjĂ€lv. Vi har tidigare tagit upp direktförsĂ€ljning av fysiska böcker som fler förlag gör idag. Men egentligen Ă€r det Ă€nnu enklare att göra detta med digitala format. Idag Ă€r det inte lĂ€ngre hypersvĂ„rt att sĂ€lja ljudböcker eller eböcker för download, via andra plattformar som Bookfunnel, Gumroad eller mer generiska ehandelsplattformar för digitala filer. Det saknas inte alternativ.

En utmaning som vÀntar framöver Àr nÀmligen att den lÄnga svansen blir sÄ stor och tung att den faktiskt börjar belasta streamingtjÀnsternas servrar. Det fysiska (!) lagringsutrymmet pÄ diskarna. Kommer nÀsta drag frÄn Storytel & Co inte bara att handla om royaltynivÄn utan om att börja ta betalt för lagringsutrymmet, ungefÀr som distributörer av fysiska böcker gör idag? Om tio Är kanske ett förlag tvingas betala nÄgon krona i mÄnaden för att en bok som inte lyssnats tillrÀckligt ska fÄ ligga kvar i utbudet?

Vad hÀnder med utbudet?

Vad vi kan vara helt sÀkra pÄ Àr att digitaliseringsresan knappt har börjat. AffÀrsmodeller kommer att fortsÀtta utmanas och prissÀttning att förÀndras.

NÄgra av dem jag pratat med i veckan Àr övertygade om att det bara Àr en tidsfrÄga innan Bonnierförlagens titlar försvinner frÄn Storytel och Storytel Books titlar försvinner frÄn Bookbeat. Med hopp om att effekten blir att ljudboksÀlskare skaffar abonnemang pÄ bÄda tjÀnsterna, precis som med Max (fd HBO) och Netflix. DÄ kanske det inte heller Àr alla titlar som försvinner utan nyheterna. Vill du inte ha abonnemang pÄ bÄda sÄ fÄr du vÀnta ett Är innan den senaste Kepler eller Rudberg dyker upp i din tjÀnst.

Det Ă€r ocksĂ„ tydligt att Storytel mĂ„ste vĂ„ga tackla elefanten i rummet – storkonsumenterna av ljudböcker. De som lyssnar lĂ„ngt över tre timmar per dag i snitt. ObegrĂ€nsad lyssning Ă€r ett vĂ€ldigt bra sĂ€ljargument. Ända tills det Ă€r för mĂ„nga som lyssnar för mycket. Det Ă€r angenĂ€ma problem men Ă€ven den digitala delen av bokbranschen mĂ„ste vĂ„ga höja priset. Det gör ju faktiskt Ă€ven Spotify och Netflix.

Nyhet pÄ Boktugg: Kolla in vinjetten Min nya bok dÀr jag hoppas att det ska fyllas pÄ med mÄnga intressanta böcker framöver. Sidan befinner sig i beta fortfarande och dÀrför kan förlag och författare just nu prova för halva priset. LÀs mer om erbjudandet hÀr.

/Sölve & vÀnnerna pÄ Boktugg

Tips. Detta nyhetsbrev Ă€r gratis – tack vare …
… sponsorer (se lĂ€ngst ner, vi har plats för fler)
… swishbidrag till 123-483 18 71 (QR-kod)
… stödprenumeration (NYHET!) – ett Ă„r för 125 kr

QUIZ

FrĂ„ga: FĂ„geln i mig flyger vart den vill av Sara Lundberg vann Augustpriset 2017 i barn- och ungdomsklassen. Men vilket förlag gav ut boken?

Facit: Klicka hĂ€r för att se svaret >>

TRENDSPANING

UTVALDA NYHETER

ANALYSBREVET

Boktuggs chefredaktör har startat tvĂ„ olika bokförlag och sett dussintals andra komma och gĂ„ under femton Ă„r i bokbranschen. Om han skulle börja om och starta ett nytt förlag idag…

Analysbrevet kommer 1-2 ggr per mĂ„nad och djupdyker i ett Ă€mne eller en trend. Som prenumerant fĂ„r du dessutom tillgĂ„ng till hela arkivet med de senaste Ă„rens analyser. 

UPPSNAPPAT

📕 BETYGSHETS. Aftonbladet Kultur börjar nu sĂ€tta plusbetyg pĂ„ sina recensioner av litteratur, konst och teater. Syftet Ă€r att ge lĂ€sarna tydligare vĂ€gledning och bĂ€ttre synlighet i det digitala bruset. Med sin sexgradiga skala hoppas de ocksĂ„ locka fler yngre lĂ€sare, inspirerade av norska NRK:s framgĂ„ngar. Kritiken förblir djupgĂ„ende, med plusbetygen som ett komplement, enligt Rasmus Landström, litteraturredaktör, och hans kollegor.

🏆 DESIGNPRIS. Poesik, formgiven av Wenderfalck för MusikförlĂ€ggarna, vann Guld i bokkategorin pĂ„ Svenska Designpriset-galan som hölls pĂ„ Moderna museet i Stockholm. Boken, en hyllning till svenska lĂ„tskrivare, lyfter fram lĂ„ttexter som poesi genom minimalistisk design. Silver gick till Forsman & Bodenfors för The Heart Surgeon’s Cookbook. Folkets pris, Peoples choice, tilldelades Mathems kokbok 52 rĂ„varor. 52 recept.

🎹 EBOKSFÄRG. Amazon lanserar Kindle Colorsoft, den första Kindle med fĂ€rgskĂ€rm som kostar 280 dollar med leverans den 30 oktober. E-lĂ€saren anvĂ€nder E INK Kaleido 3-teknik och erbjuder 4 000 fĂ€rger, utan att kompromissa med batteritid eller skĂ€rpa, skriver Good EReader. Colorsoft gör det möjligt att se bokomslag och bilder i fĂ€rg, samt markera (“stryka under”) text i olika fĂ€rger. Med ökad konkurrens frĂ„n Kobo och Boox har Amazon Ă€ven lanserat nya Kindle Scribe och en uppdaterad budgetmodell. DĂ€remot avvecklas den populĂ€ra modellen Kindle Oasis – den sista modellen med fysiska knappar för sidblĂ€ddring.

💰PRIS. Mikael Niemi tilldelas Aniarapriset 2024 för sin roman Sten i siden. Priset, som instiftades 1974, ges till en svensksprĂ„kig författare av skönlitteratur för vuxna och bestĂ„r av 50 000 kronor samt ett konstverk. Juryn lyfter fram Niemis förmĂ„ga att skildra kampen för rĂ€ttvisa i en blodig tid, dĂ€r vĂ€nskap och familjeband utmanas. Aniarapriset fyller i Ă„r 50 Ă„r och utdelningen Ă€ger rum den 21 november, med livesĂ€ndning via Svensk biblioteksförenings Facebook-sida. Niemis stora genombrottet kom Ă„r 2000 med PopulĂ€rmusik frĂ„n Vittula, som tilldelades det Ă„rets Augustpris i skönlitteratur.

đŸ§‘â€đŸ€â€đŸ§‘ HR-PRIS: Emma Stenström, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, har tilldelats utmĂ€rkelsen Årets HR-bok av Sveriges HR-förening för sin bok Bubbelhoppa – En metod för att förstĂ„ andra (Volante). Boken presenterar en strukturerad metod för att öka förstĂ„elsen för andra och bygga broar mellan olika “bubblor”. Stenström tar emot priset pĂ„ HR-dagarna den 23 oktober 2024. Bubbelhoppa blev ett av SprĂ„krĂ„dets nyord för Ă„r 2023.

FLER RUBRIKER

VÅRA SPONSORER

Ett stort tack till alla företag och organisationer som stöttar Boktugg ekonomiskt och dÀrmed gör det möjligt för oss att driva den hÀr sajten och skicka ut detta nyhetsbrev. Kontakta oss pÄ support@boktugg.se eller lÀs mer om att Bli sponsor du ocksÄ

Sponsorer

Tack för att du lĂ€ste …


 Ă€nda hit. Du som Ă€r verkligt intresserad av bokbranschen har förstĂ„s redan upptĂ€ckt blivit betalande prenumerant? 

Analysbrevet – dĂ€r gĂ„r vi pĂ„ djupet kring strategi, trender och fenomen. 1-2 ggr/mĂ„nad.

Boktugg SpĂ€nning – vĂ„rt nyhetsbrev för dig som gillar spĂ€nningsromaner. Ny intervju med en författare varannan vecka.

Boktugg Mini – en stödprenumeration som ger tillgĂ„ng till de artiklar vi vĂ€ljer att kategorisera som premium vid sidan om Analyser och SpĂ€nning.

Förresten, vad tyckte du om nyhetsbrevet?


Du fÄr detta nyhetsbrev för att du nÄgon gÄng anmÀlt dig som prenumerant via sajten. Boktugg anvÀnder Memberful och Mailchimp för att administrera vÄra prenumeranter.

Om du inte lĂ€ngre vill ha Boktuggs nyhetsbrev blir vi sĂ„klart ledsna – men du kan sjĂ€lvklart avsluta din prenumeration hĂ€r.

Avs: Boktugg AB, Box 1018, 251 10 Helsingborg.

Kontakt: support@boktugg.se