Junipanik. Efterlysning: Sista halvan av maj mÄnad. Vart tog den vÀgen? Det Àr en vecka kvar till skolavslutning och tre till midsommar. Sedan börjar semestrarna. Förlagen har redan blicken pÄ höstens alla bokslÀpp, mÄnga trycklÀmningar de kommande veckorna av de böcker som syns i SvB-katalogen (se nedan). Kommer det nÄgon förlagsaffÀrsbomb sÄ hÀr före sommaren? Eller kanske Storytel Àntligen lanserar i USA pÄ riktigt? Eller sÄ Àr det som i skolan, alla har redan checkat ut och vÀntar bara pÄ ett lÄngt sommarlov.
/Sölve & vÀnnerna pÄ Boktugg
Detta nyhetsbrev Ă€r gratis – tack vare sponsorer, annonsörer och donatorer.
PS. En rÀttelse frÄn förra nyhetsbrevet. Banverket finns inte lÀngre, det ingÄr i Trafikverket sedan 2010. Dessutom rÄkade vi felnumrera utskicket Àven om det var rÀtt inne i mejlet. Och sÄ ska vi förtydliga att inte alla bibliotekarier tjÀnar en medianlön, det Àr ju en form av snitt.
EN TANKE
Katalogen behövs men Àr dödsdömd
Ryktet om katalogens död Àr betydligt överdrivet. Eller lever den pÄ lÄnad tid?
HĂ€romdagen var jag inne pĂ„ Kjell & Co. En butikskedja jag gillar eftersom de satsar pĂ„ utbildad personal. De har skapat nĂ„got de kallar Kjell Academy. DĂ€r finns ”engagerade lĂ€rare som producerar ledda utbildningar, e-kurser, filmer och böcker”. Huvudsyftet med skolan Ă€r att sĂ€kra kompetensen hos företagets sĂ€ljare och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt alltid vara relevanta för kunderna.
En del av materialet görs Àven tillgÀngligt för kunderna i en kunskapsbank. Kjell & Co har gett ut handboken Hur funkar det som sÄlts i fler Àn 450,000 exemplar, till bÄde privatpersoner, företag och skolor som vill lÀra sig mer om vardagsteknik. Och givetvis har man precis som Clas Ohlson och Biltema haft en tryckt katalog.
”Har ni katalogen hĂ€r?” frĂ„gade en kund framför mig.
”Nej, vi har slutat med det. Det Ă€r bara hemsidan som gĂ€ller”, svarade medarbetaren bakom disken.
För nĂ„gra Ă„r sedan skickade de tre kedjorna ut pressmeddelanden med innebörden ”vi satsar fortfarande pĂ„ tryckta kataloger”. Biltema tryckte 15 miljoner kataloger per Ă„r som distribuerades ut i brevlĂ„dan. Men Biltemas sista katalog kom hösten 2021. Hos Clas Ohlson kan man fortfarande lĂ€sa gamla utgĂ„vor (pdf-format) av deras katalog som utgavs mellan 1918 och 2018.
TvÄ dagar efter butiksbesöket dök SvB-katalogen Höstens böcker 2023 upp i posten. Som vanligt blÀddrade och rÀknade jag. Jag har gjort det Ànda sedan Boktugg startade, en konkurrentanalys. DÀrför har jag en graf över höstkatalogens utveckling sedan 2013 rÀknat i antal sidor, annonser, native (debutantportrÀtt) och redaktionella. Den har gÄtt frÄn 600 till 288 sidor under de hÀr Ären.
För ett Är sedan stÀllde jag frÄgan i Analysbrevet: NÀr trycks den sista katalogen?
Man skulle ju anekdotiskt kunna ta den dÀr kunden i butiken Kjell & Co som en intÀkt för att deras nedlÀggning av en tryckt katalog var förhastad och att bokbranschen gör klokt i att fortsÀtta. Inte minst nÀr det mesta av försÀljningen fortfarande Àr tryckta böcker.
Till skillnad frÄn hemmapysslarkedjornas kataloger sÄ vÀnder sig SvB-katalogen inte till slutkunden utan till ÄterförsÀljare, bibliotek och media. Det Àr argumentet för dess existens.
Grejen Àr bara att i alla (?) andra branscher försvann kataloger riktade till ÄterförsÀljare för minst tio Är sedan och ersattes av webbaserade databaser, stÀndigt uppdaterade och med utrymme för produktdata.
En annan skillnad Àr förstÄs att SvB-katalogen inte Àr (och aldrig har varit) heltÀckande utan bara omfattar böcker frÄn de förlag som köpt annonsplats.
Boktugg har gjort försök med en digital katalog. Intresset finns, men Àr för litet. SvB skriver i den nya katalogen att i höst kommer de ocksÄ att satsa pÄ en utbyggnad av det digitala komplementet till katalogen genom ett mÄnatligt nyhetsbrev.
Det Àr ingen tvekan om att det behövs nÄgon form av verktyg för att upptÀcka nya böcker. Det som man pÄ engelska kallar discoverability. Oavsett om det Àr fysiska bokhandlare, nÀtbokhandlare eller streamingtjÀnster sÄ exponeras bara en brÄkdel av utbudet för konsumenterna.
Förlagen jobbar mer Àn nÄgonsin med sina listor och att fÄ ÄterförsÀljare, bibliotek, media, lÀsare och lyssnare att fÄ koll pÄ aktuella och kommande slÀpp. Men bruset Àr större Àn nÄgonsin.
SÄ man kan landa i att det behövs en katalog, eller egentligen nÄgot annat. Den tryckta katalogen Àr dödsdömd. Den sista tryckta Ikea-katalogen var daterad 2021, dÄ produktionen avslutades efter sjuttio Är. En lÄng historia innebÀr inte att den tryckta katalogen har en framtid, som vi sett med Clas Ohlson. Eller Kjell & Co (sista katalogen 2018). Till och med deras bÀstsÀljande handbok Àr numera digital.
En allt större del av bokförsÀljningen sker digitalt. Vilket gör att en fysisk katalog blir Àn mindre logisk. Framför allt nÀr denna katalog inte tÀcker in den digitala utgivningen (mer Àn att vissa förlag anger att en bok Àven kommer som ebok och ljudbok).
Förresten. Jag hittade en katalog som faktiskt fortfarande existerar – Ginzakatalogen. Men det Ă€r ocksĂ„ en katalog riktad till slutkund sĂ„ den finansieras förmodligen inte av skiv- och filmbolagen. UngefĂ€r som med bokklubbarnas kataloger som Ă€ven de fortfarande existerar i tryckt form.
Men hur mÄnga Är till?
Sölve Dahlgren
chefredaktör
SUPPORTERS
Ett stort tack till alla företag och organisationer som stöttar Boktugg ekonomiskt och dÀrmed gör det möjligt för oss att driva den hÀr sajten och skicka ut detta nyhetsbrev.
Bli sponsor du ocksĂ„. BestĂ€llningar och frĂ„gor – kontakta oss pĂ„ sales@boktugg.se
Privatperson? Vill du stötta oss med ett bidrag Àr vi givetvis tacksamma.
Swisha till 123-483 18 71 (QR-kod).
ANALYSBREVET
Du har vĂ€l inte missat vĂ„rt Analysbrev? Kommer 2-3 ggr per mĂ„nad och djupdyker i ett Ă€mne eller en trend. Nedan nĂ„gra av de senaste rubrikerna. Skaffa en prenumeration sĂ„ fĂ„r du alltid senaste utgĂ„van direkt i inboxen â och dessutom tillgĂ„ng till hela arkivet. Första mĂ„naden för 39 kr, dĂ€refter 99 kr/mĂ„n. Eller vĂ€lj helĂ„r för lĂ€gre pris. Vi har Ă€ven ett alternativ för fattiga författare.
UPPSNAPPAT
FLER RUBRIKER
De senaste 100 rubrikerna hittar du hÀr >>
DEBUTANTER
HĂ€r hittar du fler aktuella debutanter >>