⏱️ Hur lång tid tar … (Nyhetsbrev #501)

SKAPARTID. Det här är årets första ordinarie nyhetsbrev (det har gått ut ett Analysbrev om AI-illustrationer) och jag tänkte att det skulle handla om tiden det tar att skapa något.

En vanlig fråga till oss författare är: Hur lång tid tar det att skriva en bok?

En enkelt men omöjlig fråga. Jag har precis skrivit en bok, eller i alla fall råmanus till den. Ingen tegelsten, drygt 32 000 ord kommer att motsvara 100-120 sidor färdig bok. Eller fyra timmar ljudbok för den lyssnande publiken.

Hur lång tid tog det? När jag väl hade satt synopsis och kapitelindelning drygt 40 timmars effektiv skrivtid. Men givetvis inte som en 40-timmarsvecka utan utspritt över flera veckor, okej månader.

Dessförinnan har idén till boken marinerats i åtminstone två år. Skrev ett helt annat synopsis och några kapitel för 1,5 år sedan. Sen började jag om från noll. Men ändå med det där andra i bakhuvudet.

När folk frågar brukar jag säga att det tar 200-300 timmar att skriva en bok. Men att komma på idén och avgränsningen kan ta oändligt med tid. Och eftersom de flesta av oss inte skriver (böcker) på heltid kan det ta många månader och år.

Hur lång tid tar en artikel?

Inte lika ofta någon frågar oss journalister hur lång tid det tar att skriva en artikel. Det är lite samma sak. Det kan gå på 30 minuter i extremfallet, men det kan också ta flera dagar av research, samtal, intervjuer och redigering.

En artikel som tar flera timmar blir oftast bättre, men inte alltid. Och dessutom är det inte säkert att den blir mer läst än den där snabba grejen.

Hur lång tid tar det då att skriva ett nyhetsbrev? Ja, en krönika likt den du läser skriver jag ibland på bara tio minuter men ofta kan det kräva någon research och mer tankearbete så det tar en timme. Sedan brukar jag känna att det behövs fler färska notiser och att “vi borde få med den där nyheten också”.

Plötsligt har uppgiften “släng ihop nyhetsbrevet snabbt på en timme” förvandlats till en hel arbetsdag. Trots att vi skaffat ett WP-plugin som gör att man kan hämta in rubriker och ingresser från andra artiklar i nyhetsbrevet lite mer automatiskt än då jag klippte och klistrade i Mailchimp. Men det är ändå mycket handpåläggning.

Egentligen tänkte jag att den här texten skulle handla om förändring och hur svårt det är att ändra på sitt sätt att arbeta. För det är något jag jobbar med på Boktugg just nu. Att hitta en bra modell som fungerar 2025. Tid och textlängder har en stor betydelse där. Kvantitet vs kvalitet. Nisch vs bredd.

Men det får vi ta en annan gång, den här krönikan har nått sin slutpunkt.

/Sölve & vännerna på Boktugg

Tips. Detta nyhetsbrev är gratis – tack vare …
… sponsorer (se längst ner)
… swishbidrag till 123-483 18 71 (QR-kod)
… prenumerationer – Mini för 125 kr eller välj ditt pris

PS. I skrivande stund har vi publicerat 11 747 artiklar på Boktugg sedan starten 2014.

QUIZ

Fråga: Vem har illustrerat Gruffalon-böckerna, vars författare nämns längre ner?
Facit: Klicka här för att se svaret >>

* sponsrade presentationer

UTVALDA NYHETER

Trendspaningar tenderar att upprepa sig. Förändringar kommer sällan över en natt men smyger sig på i små steg tills de…

Den brittiske författaren Neil Gaiman, författare till böcker som “Amerikanska gudar” och “Coraline”, kommenterar nu själv de anklagelser om sexuella…

En liten omorganisation inom Bonnierförlagen blir resultatet då Karin Linge Nordh blir skönlitterär förläggare på Albert Bonniers Förlag samtidigt som…

ANALYSBREVET

Ett av de mest kontroversiella områdena inom generativ AI när det kommer till bokbranschen handlar om AI-illustrationer. Det blir en direkt konkurrent till dagens (mänskliga) illustratörer samtidigt som det ger…

Analysbrevet kommer 1-2 ggr per månad och djupdyker i ett ämne eller en trend. Som prenumerant får du dessutom tillgång till hela arkivet med de senaste årens analyser. 

UPPSNAPPAT

📚 BÄSTSÄLJARE. Julia Donaldson (författare till bland annat Gruffalon) har gått om J.K. Rowling (Harry Potter) som Storbritanniens mest sålda författare i antal sålda exemplar, skriver The Bookseller. Donaldson har nu sålt 48,6 miljoner böcker, medan Rowling ligger på 48 miljoner. Dock leder Rowling i värdet på sålda böcker, med 390,5 miljoner pund mot Donaldsons 240 miljoner. Böcker sålda i andra länder är dock inte medräknade. När det gäller antal skrivna böcker leder Donaldson redan överlägset – över 200 stycken.

💰 EKONOMISTRUL. Crowdfunding-förlaget Unbound har ekonomiska problem, med försenade betalningar av royalties till författare och arvoden till frilansare, skriver The Bookseller. Företaget, som startade 2011, har genomgått en omstrukturering och söker nya investeringar för att stabilisera verksamheten. Flera författare berättar att de väntat på utbetalningar av redan rapporterad royalty i över sex månader. På sin hemsida uppger de att nästan 12 miljoner pund samlats in till 646 projekt.

📊 TOPPLISTA. BookNet Canada har publicerat listan över de mest sålda böckerna i Kanada under 2024. Mats Sundins självbiografi Home and Away (Tur och retur : min berättelse på svenska) var den fjärde mest sålda fackboken. Peter Attias Outlive toppade den listan och Matthew Perrys självbiografi återfanns både på tredje (paperback) och tionde (inbunden) plats. Mest sålda skönlitteraturen var This Summer Will Be Different av Carley Fortune, följd av The Grey Wolf av Louise Penny. Mest sålda barn- och ungdomsboken: To Hope and Back av Kathy Kacer.

🗳️ TÄVLING. Nu kan Sveriges grundskolebarn rösta fram sina favoritböcker från 2024 i Stora bokvalet, ett läsfrämjande initiativ från Bonniers Familjestiftelse, Bonnier Carlsen och Rabén & Sjögren. Vinnarna (i tre ålderskategorier 6-9, 9-12 och 12-16) utses i april på Litteralund. Röstning sker på www.storabokvalet.se.

PRISHÖJNING. Bokinfo meddelar sina kunder att de gjort sin årliga översyn av avgifterna för att anpassa dessa till prisutvecklingen. Inte oväntat blir det därför dyrare för förlagen. Idag kostar det 410 kronor. Det nya priset för att registrera böcker är 430 kronor per ISBN och gäller för titlar som läggs in från och med den 14 februari 2025 – för övrigt Alla hjärtans dag.

✒️ NYTT AVTAL. Story House Egmonts och Disneys samarbete har pågått i över 75 år och fortsätter med ett nytt fyraårigt avtal som omfattar barntidningar i 27 europeiska länder, däribland Sverige, och utvalda internationella marknader. Från och med 2025 har Story House Egmont också återtagit positionen som utgivare i Storbritannien för samtliga av Disneys franchisetidningar. När det gäller böcker har Egmont och Disney ett separat avtal som löper på.

🖼️ SKÄRMTID. Schweiziska Pocketbook har gjort sig kända för behändiga läsplattor men släpper nu en serie betydligt större skärmar i storlekarna 13,3-31,5 tum. InkPoster är högupplösta färgskärmar eInk-teknik men med prislappar mellan 599 och 2399 dollar. Att växla bild tar hela 12 sekunder, men de är alltså inte tänkta till böcker eller video utan ska fungera som digitala posters eller ramas in som konst, skriver Liliputing. Med fördelen att man kan byta motiv på dem. Eftersom de, till skillnad från en vanlig bildskärm, bara drar ström när man byter bild så ska de klara sig upp till ett år innan man behöver ladda dem.

📚 USA-BOKHANDEL. I ett tv-reportage överraskar Barnes & Nobles VD James Daunt.
– Jag ser faktiskt Amazon som något väldigt positivt för vad det innebär att vara en riktigt bra bokhandlare. Det de har gjort är att ta bort alla tråkiga böcker från våra butiker. Vi brukade ha stora, omfattande avdelningar för medicin som riktade sig till läkare, sjuksköterskor och andra yrkesgrupper. Men de böckerna är väldigt tråkiga, säger Daunt till PBS News. Han anser inte heller att Barnes & Noble dödar indiebokhandlar (som ploten i filmen You’ve Got Mail från 1998).

🎧 AUDIOIMPRINT. Simon & Schuster lanserar Simon Maverick, ett nytt ljudboksförlag som fokuserar på verk av framgångsrikga indieförfattare. Jason Pinter, tidigare på Polis Books, blir förlagets vice vd och redaktionschef. Målet är att ge ut över 50 titlar under 2025, främst som ljudboksoriginal och på sikt 100 titlar årligen, skriver Publishers Weekly.

FLER RUBRIKER

VÅRA SPONSORER

Ett stort tack till alla företag och organisationer som stöttar Boktugg ekonomiskt och därmed gör det möjligt för oss att driva den här sajten och skicka ut detta nyhetsbrev.  

Sponsorer

Tack för att du läste …

… ända hit. Du som är verkligt intresserad av bokbranschen har förstås redan blivit betalande prenumerant

Analysbrevet – där går vi på djupet kring strategi, trender och fenomen. 1-2 ggr/månad.

Boktugg Mini – en stödprenumeration som ger tillgång till de artiklar vi väljer att kategorisera som premium vid sidan om Analyser och Spänning.

Förresten, vad tyckte du om nyhetsbrevet?


Du får detta nyhetsbrev för att du någon gång anmält dig som prenumerant via sajten. Boktugg använder Memberful och Mailchimp för att administrera våra prenumeranter.

Om du inte längre vill ha Boktuggs nyhetsbrev blir vi såklart ledsna – men du kan självklart avsluta din prenumeration här.

Avs: Boktugg AB, Box 1018, 251 10 Helsingborg.

Kontakt: support@boktugg.se