đ Ett tackmejl. Hoppas du inte satte kaffet i vrĂ„ngstrupen nĂ€r jag skrev âoch hejâ. För det Ă€r inget avsked. DĂ€remot tĂ€nkte jag passa pĂ„ att tacka alla som gör Boktugg till vad det Ă€r, innan mĂ„nga gĂ„r pĂ„ semester. Tack till dig som lĂ€ser dessa rader. Och tack till alla som bidrar med nyhetstips, idĂ©er och tankar kring vad branschen behöver lĂ€sa om just nu.
Ett extra tack till vÄra sponsorer som gör det möjligt att fortsÀtta. BÄde stora och smÄ företagssponsorer samt alla privatpersoner som swishar nÄgra tior eller hundralappar med jÀmna mellanrum. Det Àr ni som gör att majoriteten av innehÄllet pÄ sajten kan fortsÀtta vara gratis att lÀsa.
Boktugg kommer att skicka nĂ„gra nyhetsbrev Ă€ven under juli men vi vĂ„gar inte gissa hur ofta. Nedan – en rapport frĂ„n jakten pĂ„ överlevnad och lönsamhet för en sajt som bevakar bokbranschen. Och sĂ„ nĂ„gra branschnyheter om topplistor och biblioteksersĂ€ttning. Samt intervju med ett litet förlag.
Trevlig midsommar!
/Sölve & vÀnnerna pÄ Boktugg
Detta nyhetsbrev Ă€r gratis – tack vare sponsorer och donatorer.
SPONSORER
Ett stort tack till alla företag och organisationer som stöttar Boktugg ekonomiskt och dÀrmed gör det möjligt för oss att driva den hÀr sajten och skicka ut detta nyhetsbrev.
Bli sponsor du ocksÄ. För att fÄ veta mer, kontakta oss pÄ sales@boktugg.se
EN TANKE
Boktugg – en 9-Ă„ring i behov av lönsamhet
I lördags fyllde Boktugg 9 Är. Vi har testat och experimenterat friskt medan bokbranschen och mediabranschen förÀndrats radikalt.
Jag funderar över Boktuggs identitet. Vem skriver vi för och varför? Vilken nytta har lÀsarna av Boktugg? Vad tycker vi Àr betydelsefullt nÀr information och nyheter finns i överflöd?
NÄgon ser Boktugg som en kanal att fÄ ut nyheter och gratis PR för nya böcker eller hitta boktips och inspiration. Andra vill se fler djupa analyser och intervjuer om affÀrsmodeller och ny teknik samt konkreta rÄd och instruktioner och guider.
Boktugg valde bort betalvÀgg frÄn start. Annonser och affiliate-intÀkter (kick-back pÄ köp hos nÀtbokhandlare via köpknappar pÄ vÄra boksidor som denna eller tecknande av abonnemang via lÀnkar frÄn vÄrt test av ljudbokstjÀnster) skulle finansiera oss.
Vi har skippat bannerannonser men har premiumtjÀnsten Analysbrevet/Insider dÀr vi gÄr pÄ djupet i affÀrerna bakom bokutgivning och försÀljning. Ett par hundra prenumeranter betalar för detta idag, vi skulle önska att de vore fler.
Bokbranschens struktur, med mĂ„nga smĂ„företag som omsĂ€tter under 2 Mkr, Ă€r en utmaning. Inte ens förlagsjĂ€ttarna Ă€r jĂ€ttestora – i jĂ€mförelse med andra branscher. Analysbrevet kunde i en annan bransch kostat 5 000-9 000 kr per Ă„r för en mottagare istĂ€llet för 999 kr och tiotusentals kronor för grupplicenser istĂ€llet för nĂ„gra tusenlappar.
Verkligheten Àr att en vÀldigt stor del av de svenska bokförlagen Àr passionsdrivna sidoverksamheter eller rentav hobbyprojekt. Samt tusentals författare som inte kan leva pÄ sitt skrivande. Men som verkligen behöver Analysbrevets insikter.
Det Àr inte jag som sÀger detta utan en ny prenumerant som lÀst alla (!) de tidigare Analysbreven och imponerades av kvaliteten och vÀrdet. NÀr jag sjÀlv lÀste ett par gamla Analysbrev insÄg jag att mÄnga av dem var lika relevanta idag som nÀr de skrevs. Riktigt bra till och med.
Analysbreven Àr en del av Boktuggs framtid.
SvÄr annonsmarknad
Det Àr dÀremot inte Nativeannonsering, dvs sponsrade artiklar. Trots att formatet ger mervÀrde till lÀsarna och annonsörerna. Problemet Àr lÄga bokpriser som gör det svÄrt för annonsören att fÄ en riktigt bra ROI (avkastning pÄ investering) nÀr produkterna som marknadsförs kostar 250 kr eller mindre. Det krÀvs alltsÄ en extrem konvertering för att ens nÄ break even, alternativt att man ser det som varumÀrkesbyggande likt print-annonsering.
JÀmför det med native-annonsering för bilar, resor eller pooler. Det rÀcker med en eller tvÄ kunder som resultat av annonsen. Det finns för fÄ företag sÄdana företag i bokbranschen som har den positionen. Egentligen bara ett tjog leverantörer.
Dessutom konkurrerar vi med Facebook, BokmÀssan, ÄterförsÀljarna och SvB-katalogen om förlagens och leverantörernas marknadsbudget.
Vi kan inte sĂ€nka priset pĂ„ native-annonserna eftersom de dĂ„ skulle ge obefintlig intĂ€kt för Boktugg. IstĂ€llet fasar vi ut dem efter sommaren. Vi lĂ€mnar annonsspĂ„ret helt – om man inte rĂ€knar sponsorskapen förstĂ„s. Och dedikerade epostutskick.
BetalvÀgg pÄ alla artiklar?
Andra mediabolag vÀljer betalvÀgg pÄ allt. Men det gör det svÄrare att övertyga nya lÀsare. Dessutom sprids nyheter idag via sÄ mÄnga andra kanaler att det ibland blir nÀstan fÄnigt att lÀgga en nyhet frÄn ett pressmeddelande bakom inloggning med en klickbetig rubrik.
Kanske kommer vi att landa i 80-20-regeln dÀr 80 % av artiklarna precis som idag ligger för gratislÀsning och 20 % Àr premiumlÀsning för betalande prenumeranter. Idag Àr förhÄllandet snarare 99-1.
Det kostar nĂ€ra 100 tkr per mĂ„nad att driva Boktugg i dagens form – om jag inte tar ut lön. Oavsett hur kul och spĂ€nnande det Ă€r att grotta ner sig i bokbranschen sĂ„ Ă€r det inget jag kommer att göra oavlönat i all evighet. TvĂ€rtom börjar det bli dags för bĂ€ttre vinster och avkastning pĂ„ satsat kapital
Vad tycker du att Boktugg ska vara och fokusera pĂ„? Ăr vĂ„r mĂ„lgrupp för bred eller för smal? Skicka gĂ€rna ett mejl till mig pĂ„ solve@boktugg.se och berĂ€tta. Jag kan inte lova att svara pĂ„ alla, men jag lovar att lĂ€sa alla.
Vill du bidra till Boktuggs överlevnad sÄ Àr du vÀlkommen att:
âĄïž Stötta oss via Swish
âĄïž Bli sponsor
âĄïž Teckna en prenumeration pĂ„ Analysbrevet
Ett stort tack pĂ„ förhand – och ha en riktigt skön sommar!
Sölve Dahlgren
grundare, VD och chefredaktör Boktugg
Privatperson? Vill du stötta oss med ett bidrag Àr vi givetvis tacksamma.
Swisha till 123-483 18 71 (QR-kod).
UPPSNAPPAT
PLATSANNONS
BARA NĂ GRA RUBRIKER
De senaste 100 rubrikerna hittar du hÀr >>