Celebritetsskapande från Strindberg till Asllani

Celebritetsskapande från Strindberg till Asllani
Serie Mediehistoriskt arkiv
Författare
Medverkande
Förlag Lunds universitet, Media-Tryck
GenreMedia och kommunikation
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor266
Vikt602 gr
Utgiven2017-02-01
ISBN 9789198196177
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
”Damerna gå i Jenny Lind-lockar, herrarne röka Jenny Lind-sigarrer.” På 1840-talet anklagades medieföretag och entreprenörer för att ligga bakom hysterin kring den svenska sångerskan. Och publiken uppmanades att sansa sig. Präglar kändisarna våra liv och institutioner mer idag än tidigare i historien? Lever vi i den accelererande medialiseringens tidevarv? Den här boken granskar hur celebriteter från olika verksamhetsfält och tider har skapats och förståtts: från sångfågeln Lind och litteraturgiganten August Strindberg till underhållningsproffset Måns Zelmerlöw och fotbollsstjärnan Kosovare Asllani. Etnologer, historiker, litteraturvetare och medieforskare av olika slag ringar in och diskuterar de komplicerade och långt ifrån entydiga relationerna mellan medier och kändisskap.