Att lära med hjärtat
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | True Heart Publishing |
Genre | Psykologi |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 312 |
Vikt | 650 gr |
Utgiven | 2011-10-05 |
ISBN | 9789197975902 |
Att lära med Hjärtat – När kunskap och värde blir ett är en teoretisk och praktisk handbok för den nya tidens medvetna lärande. Ett lärande som bygger på en djupgående förståelse för våra mänskliga känslor och behov som en grundförutsättning för all utveckling. Ett lärande där var och en får möjlighet att växa optimalt såväl kunskapsmässigt som mänskligt.
Boken vill medvetandegöra de möjligheter och perspektiv som för oss
närmare svaren på hur vi kan bidra till:
…att våra barn får möjlighet att utvecklas utifrån sina individuella behov, förutsättningar, talanger och förmågor, oavsett vilka dessa är.
…att våra barn får möjlighet att behålla och utveckla sitt självledarskap, sin inre ledning, motivation och drivkraft.
…att våra barn får möjlighet att behålla och utveckla sitt fria, kreativa tänkande.
…att våra barn utvecklas till trygga, självmedvetna individer med insikt om såväl sitt eget som andras värde.
Samt:
...att skapa en inspirerande miljö där våra barn får utvecklas i glädje och tillit till sin egen förmåga.
...att skapa en mer sund och välmående framtida generation, än den vi ser idag.
...att skapa en Ansvarskultur, befolkad av en mänsklighet som fullt ut vill och
vågar ta ansvar för sina liv, sina behov, tankar, känslor, handlingar och relationer.
I denna bok visar Sanna Nova Emilia en väg mot ett mer självmedvetet och medmänskligt samhälle, där den framtid vi önskar skapa för våra barn ligger närmre än vi hittills vågat tro. Inom var och en av oss.
Om jag skulle rubricera boken du håller i din hand så skulle jag kalla den för ”Vishetens bok”. Vis som i betydelsen att både hjärna och hjärta samverkar.
Lou Rossling - Pedagog och berättare
Boken sägs rikta sig främst till pedagoger och föräldrar. Dock behöver man bara läsa några få sidor för att förstå att detta är en skrift som kan leda till ett konstruktivt paradigmskifte såväl för den enskilde som för familjen, gruppen och samhället!
Marina Bortas – Leg. Psykolog och f d Skolpsykolog