Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000

Stockholmsrederierna : ägandet och nätverkens betydelse för tanksjöfartens utveckling i Stockholm 1980-2000
Författare
Medverkande
Förlag Breakwater Publishing
GenreHistoria och arkeologi
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor212
Vikt1300 gr
Utgiven2009-12-14
SABPrcd-c
ISBN 9789197812337
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Stockholmsrederierna beskriver den dramatiska händelseutvecklingen inom den svenska sjöfartsnäringen under 1980- och 90-talen. Fokus ligger på fyra Stockholmsbaserade rederier som grundades och växte kraftigt under 1980-talet. Knappt tjugo år senare fanns inget av dem kvar – varken Argonaut, Frontline, ICB eller Nordström & Thulin – längre kvar i svensk ägo. Den drivande frågan är vad som ledde till dessa rederiers expansion och vad som orsakade deras snabba försvinnande.

Boken beskriver inte bara varje rederis öde utan tar även hänsyn till de många kopplingar och splittringar som fanns både mellan rederierna och till andra delar av svenskt och internationellt näringsliv. Vikten av rederiet Saléninvests konkurs i december 1984 belyses, samt hur de expanderande rederierna kunde dra nytta av den svenska statens avveckling av sitt engagemang i varvs- och rederinäringen.

Vi får också en inblick i det större sammanhang som rederierna verkade i: den globala tankmarknaden och oljeindustrin samt den fackliga, politiska, finansiella och skattemässiga kontext som de befann sig i.

Författaren använder teorier från företagsekonomi, ekonomisk historia och filosofi för att förklara den utveckling som skedde i Stockholm under 1980- och 90-talen. En viktig fråga som utreds är nätverkets betydelse för ett rederis konkurrenskraft.

Thomas Taro Lennerfors är sedan hösten 2009 verksam som forskare inom företagsekonomi vid Meiji universitet i Tokyo, Japan. Boken Stockholmsrederierna skrev han vid Handelshögskolan i Göteborg under 2008–2009. Han blev teknologie doktor i industriell ekonomi vid KTH år 2008.