Sent Items
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Bokbål förlag |
Genre | Svenska berättare |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 122 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2009-04-24 |
SAB | Hce |
ISBN | 9789197720236 |
Sent Items består av ett regelbaserat urval av de e-brev som Oscar Guermouche skickade under sina första tre år som student vid Institutionen för konst på Konstfack. Breven står att läsa i kronologisk ordning och i sin ursprungliga form (bortsett från att adresser såväl som telefonnummer censurerats).
Sent Items är dock mer än blott och bart en dokumentsamling. Den kan läsas som en ready-made-roman i vilken tillvarons och konstens futiliteter, väsentligheter, vardagligheter och katastrofer framställs. Den kan läsas som en existentiell biografi i vilken författarjaget söker ett språk som inte lider av det invanda och tillvanda. Boken är försedd med ett efterord av Magnus Bärtås, konstnär och professor vid Konstfack.
Genom att överta och iscensätta sociala regelverk analyserar Oscar Guermouche (f. 1977) olika identiteters beteende- och språkmönster. Han baserar allt sitt konstnärliga arbete på skilda former av text.
"Konstfackbok
Vad är det som händer på Konstfack?
Alla undrar: vad är det som händer på Konstfack? Medierna trissade upp ett par
examensarbeten till hysteriska dimensioner. Opinionen rasar. Vårutställningen kommer att slå alla publikrekord.
Men det finns också en annan bild av Konstfacks vardag. Oscar Guermouche är en av
de studenter som i uppståndelsens efter-dyningar har hamnat i rampljuset för ett arbete, där skolans inkallade jurister granskat hans text på svenska flaggan.
Strax före den här historien gav Guermouche ut boken Sent Items (Bokbål förlag). Den består av ett antal oredigerade interna e-postmeddelanden om stort och smått som Guermouche skickat under sin femåriga utbildning till lärare, handledare,
studenter, sponsorer. Hans språkligt vitala e-post har intresse på flera sätt.
Dels speglar den Konstfacks dagliga liv genom en student: hans arbeten, estetik, reflexioner, våndor, galghumor, samarbeten och konflikter. Dels ställer den frågor om genrer: är Sent Items ett konstverk, en dokumentsamling, en självbiografi, en dokumentärroman? Kanske besvarar han det själv på en kurskamrats fråga om ett konstverk är fiktion eller verklighet: 'För att besvara den frågan måste nog skillnaden mellan verklighet och fiktion utredas först. Enligt vad jag erfar har hittills ingen lyckats med det.'
Peter Cornell