Klassråd - ett socialt rum för demokrati och utbildning : om skola och barndom i förändring
Författare | |
---|---|
Förlag | Malmö Högskola |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 222 |
Vikt | 445 gr |
Utgiven | 2018-03-05 |
SAB | Emib.02 |
ISBN | 9789197710343 |
I denna licentiatuppsats studeras klassrådets möjligheter och villkor
för att fungera som ett socialt rum för demokrati och utbildning.
Studien förankras i en historisk tradition om skolans demokratiska
uppdrag men tar också avstamp i en aktuell diskussion om deliberativ
demokrati i skolan. Elever och lärare formulerar sig kring de
villkor som behöver uppfyllas för att eleverna skall ha inflytande och
ta ansvar i frågor som engagerar dem. Vidare observeras hur elever
och lärare agerar i klassrådet under olika besluts- och diskussionsprocesser.
Studien belyser en aspekt på skolan och den förändrade
barndomen, där barns inflytande och egenansvar synliggörs. Genom
att tydliggöra villkor och dilemman som lärare och elever ställs inför,
problematiseras också barns aktörskap.
Det framgår att eleverna har god förståelse av de beslutsprocesser
som skolan är en del av. De är också engagerade i och vill utveckla
klassrådet, samtidigt som de anger en rad villkor för att klassrådet
skall vara en demokratisk arena. Eleverna framhåller att i klassrådet
är det viktigt att alla får komma till tals och att alla lyssnar på de som
talar. De talar om disciplinära aspekter av demokratiska processer och
en strävan efter att låta klassrådet vara en störningsfri zon. För några
av eleverna är den formella strukturen i ett klassråd ett problem, för
andra är den snarare en möjlighet att rucka på maktbalansen mellan
lärare och elever och mellan elever. Lärarna ser klassrådets potential
men uttrycker också en osäkerhet om vilka frågor som eleverna kan
och får besluta om i klassrådet för att skapa reell demokrati. Lärarna
uttrycker en osäkerhet om det är den demokratiska processen eller det
konkreta beslutet som är viktigast.
Studien ger ett viktigt bidrag till debatten om demokrati i skolan
genom att synliggöra de dilemman som elever och lärare ställs inför
då de ”gör” demokrati i klassrådet. Avhandlingen ger en bild av den
komplexitet som är invävd i begreppet demokrati och demokratiska
processer i skolan och en fördjupad kunskap om barndom och sociala
relationer i förändring, särskilt i förhållande till skolans demokratioch
fostransuppdrag.
Avhandling är en del av projektet ”Mångkontextuell barndom”,
där skola, fritid och familj studeras som gränsöverskridande sociala
rum i förändring.