Handelsbilder : 125 år med Svensk Handel
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Centrum för Näringslivshistoria |
Genre | Ekonomi |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 240 |
Vikt | 1084 gr |
Utgiven | 2008-05-14 |
SAB | Qi-c:k.49 |
ISBN | 9789197703901 |
Handelsbilder är en bok som intresserar var och en som kommer i kontakt med handeln det vill säga alla. Här presenteras 171 vackra helsidesbilder ur den svenska handelns historia: gamla lanthandlare, NK:s invigning, tidiga lastbilar, EPA, slädtransporter, mode, mjölkbutiker, självbetjänings införande, ICAnderparaden, kungen i speceributik och gamle kungen i en ostkällare och mycket annat.
Texterna är populärvetenskapliga och underhållande och berättar t.ex. om krigs- och kristider när Tornedalen blev centrum för Europas handel och man fick köa i timmar för att köpa strömming. De skildrar det vardagliga arbetet i butik och på kontor visste Du t.ex. att elektriska skrivmaskiner fanns redan på 1930-talet? De berör lagstiftningar, marknadsföring, paradigmskiften, shopping och kvinnligt förtagande.
Bilderna som ingår i olika arkiv deponerade på Centrum för Näringslivshistoria är till den allra största delen tidigare opublicerade. Många företag hade förr i tiden en anställd proffsfotograf och det är huvudsakligen från dessa som bilderna stammar, men de täcker alla årtionden från 1880-tal fram till i år. Från Leja till Lidl skulle man kunna säga.
Boken innehåller även en utförlig historik över Svensk Handels 125 år i ett brett branschperspektiv av två ekonomhistoriker.
Det är en bok som gjord för att ligga på kaffebordet och återkomma till gång på gång, skratta, förvånas och ständigt lära sig något nytt igenom.
Texterna är populärvetenskapliga och underhållande och berättar t.ex. om krigs- och kristider när Tornedalen blev centrum för Europas handel och man fick köa i timmar för att köpa strömming. De skildrar det vardagliga arbetet i butik och på kontor visste Du t.ex. att elektriska skrivmaskiner fanns redan på 1930-talet? De berör lagstiftningar, marknadsföring, paradigmskiften, shopping och kvinnligt förtagande.
Bilderna som ingår i olika arkiv deponerade på Centrum för Näringslivshistoria är till den allra största delen tidigare opublicerade. Många företag hade förr i tiden en anställd proffsfotograf och det är huvudsakligen från dessa som bilderna stammar, men de täcker alla årtionden från 1880-tal fram till i år. Från Leja till Lidl skulle man kunna säga.
Boken innehåller även en utförlig historik över Svensk Handels 125 år i ett brett branschperspektiv av två ekonomhistoriker.
Det är en bok som gjord för att ligga på kaffebordet och återkomma till gång på gång, skratta, förvånas och ständigt lära sig något nytt igenom.