Mediernas ansvarighet : om media accountability på svenska
Författare | |
---|---|
Förlag | Mediestudier |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 144 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2008-03-22 |
SAB | Bs |
ISBN | 9789197691635 |
Vem granskar egentligen granskarna? Många diskussioner om medierna efterlyser en seriös mediekritik, inte minst från journalisterna och medieaktörerna själva. Andra handlar om att det är svårt att komma till tals med medierna och dem som är verksamma där. Denna bok ger i koncentrerad form många exempel på sätt som kan användas för att granska mediers utbud. Den presenterar också metoder som på flera redaktioner används för att arbeta med ökad öppenhet. Torbjörn von Krogh diskuterar undersökningar och verktyg som syftar till att granska och förbättra mediers ansvarighet och öka mediers trovärdighet.
Torbjörn von Krogh har länge ägnat sig åt frågor om mediekritik: som chefredaktör för Pressens Tidning och häromåret som gästprofessor i journalistik vid Högskolan i Kalmar .