Uteklassrummet : Linnélektioner - Idéhäfte 2
Serie | Linnélektioner |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik |
Genre | Allmän naturvetenskap |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 32 |
Vikt | 111 gr |
Utgiven | 2007-01-26 |
SAB | Lz Linné, Carl von |
ISBN | 9789197664721 |
Ur recension i BTJ 2008:08:
"Förhoppningsvis kommer många lärare att bli inspirerade av detta väldokumenterade och beprövade material och bege sig ut i naturen med eleverna." (Christina Stolle)
Disapriset har instiftats av Uppsala universitet och Studentbokhandeln i Uppsala. Hederspriset 2008 uppmärksammade serien Linnélektioner och gick till Britt-Marie Lidesten och Christina Polgren, Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik, för "deras framgångsrika insatser att i Linnés anda inspirera till ett undersökande tematiska och tvärvetenskapligt arbete i skolan".
Låt Carl von Linné ta dig med på en inspirerande resa fylld av nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära. Linné beskrev det han såg i naturen med ett levande och detaljrikt språk som gör att vi tycker oss se de växter, djur och miljöer framför oss som han beskriver. Idéhäftet Uteklassrummet vill inspirera till att i Linnés anda utveckla och upptäcka skolans närmiljö. Öppna dörren till uteklassrummet!
Den första delen handlar om hur olika skolor utvecklat sin utemiljö. Den andra delen beskriver hur elever praktiskt kan få upptäcka ochundersöka det som finns i miljön runt skolan.
Huvudförfattare är Anna Lenninger, landskapsarkitekt och Helen Hasslöf, biolog och naturskolelärare. Bokan har ett omfattande bildmaterialmed främst fotografier. Redaktör är Britt-Marie Lidesten.
Häftet Uteklassrummet ingår i serien Linnélektioner och är främst avsett för lärare i grundskolan.
Serien Linnélektioner har tagits fram av Skolprojekt Linnéoch är primärt avsedd för lärare i hela skolan för att inspirera och bidra med goda idéer att använda i ett tvärvetenskapligt arbete där naturvetenskap ingår i ett brett sammanhang. Bakom projektet står den nationella Linnédelegationen, Myndigheten för skolutvekcling och Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik.
"Förhoppningsvis kommer många lärare att bli inspirerade av detta väldokumenterade och beprövade material och bege sig ut i naturen med eleverna." (Christina Stolle)
Disapriset har instiftats av Uppsala universitet och Studentbokhandeln i Uppsala. Hederspriset 2008 uppmärksammade serien Linnélektioner och gick till Britt-Marie Lidesten och Christina Polgren, Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik, för "deras framgångsrika insatser att i Linnés anda inspirera till ett undersökande tematiska och tvärvetenskapligt arbete i skolan".
Låt Carl von Linné ta dig med på en inspirerande resa fylld av nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära. Linné beskrev det han såg i naturen med ett levande och detaljrikt språk som gör att vi tycker oss se de växter, djur och miljöer framför oss som han beskriver. Idéhäftet Uteklassrummet vill inspirera till att i Linnés anda utveckla och upptäcka skolans närmiljö. Öppna dörren till uteklassrummet!
Den första delen handlar om hur olika skolor utvecklat sin utemiljö. Den andra delen beskriver hur elever praktiskt kan få upptäcka ochundersöka det som finns i miljön runt skolan.
Huvudförfattare är Anna Lenninger, landskapsarkitekt och Helen Hasslöf, biolog och naturskolelärare. Bokan har ett omfattande bildmaterialmed främst fotografier. Redaktör är Britt-Marie Lidesten.
Häftet Uteklassrummet ingår i serien Linnélektioner och är främst avsett för lärare i grundskolan.
Serien Linnélektioner har tagits fram av Skolprojekt Linnéoch är primärt avsedd för lärare i hela skolan för att inspirera och bidra med goda idéer att använda i ett tvärvetenskapligt arbete där naturvetenskap ingår i ett brett sammanhang. Bakom projektet står den nationella Linnédelegationen, Myndigheten för skolutvekcling och Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik.