Berättarteknik : Linnélektioner - Idéhäfte 1
Serie | Linnélektioner |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik |
Genre | Allmän naturvetenskap |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 40 |
Vikt | 130 gr |
Utgiven | 2006-12-20 |
SAB | Eabu |
ISBN | 9789197664714 |
Disapriset har instiftats av Uppsala universitet och Studentbokhandeln i Uppsala. Hederspriset 2008 uppmärksammade serien Linnélektioner och gick till Britt-Marie Lidesten och Christina Polgren, Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik, för "deras framgångsrika insatser att i Linnés anda inspirera till ett undersökande tematiska och tvärvetenskapligt arbete i skolan".
Ur recension i BTJ 2008:08:
"Det är ett värdefullt material som är producerat av erfarna pedagoger och fortbildare. Berättarmetoden är beprövad i ämnesintegrerad och ämnesövergripande undervisning. Förhoppningsvis kommer den att inspirera många pedagoger till spännande lektioner" (Christina Stolle)
Ur recension i BTJ 2008:08: Låt Carl von Linné ta dig med på en inspirerande resa fylld av nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära. Linné beskrev det han såg i naturen med ett levande och detaljrikt språk som gör att vi tycker oss se de växter, djur och miljöer framför oss som han beskriver. I detta häfte presenteras metoder för att skriva, filma och dramatisera med utgångspunkt i det som vi kan iaktta i naturen - allt i Linnés anda. De metoder sombeskrivs inbjuder till ett undersökande, tematiskt och tvärvetenskapligt arbetssätt.
Huvudförfattare är Veronica Grönte, grundskolläraremed lång erfarenhet av lärarfortbildning. Övriga medverkande är Lotta Johansson, föreståndare för Navet, Science center i Borås, samt ett flertal lärare från olika skolor runt om i landet. Boken har ett omfattande bildmaterialmed fotografier och teckningar. Teckningarna är gjorda av Veronica Grönte. Redaktör är Britt-Marie Lidesten.
Häftet Berättartek ingår i serien Linnélektioner och är främst avsett för lärare i grundskolan.
Serien Linnélektioner har tagits fram av Skolprojekt Linnéoch är primärt avsedd för lärare i hela skolan för att inspirera och bidra med goda idéer att använda i ett tvärvetenskapligt arbete där naturvetenskap ingår i ett brett sammanhang. Bakom projektet står den nationella Linnédelegationen, Myndigheten för skolutvekcling och Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik.
Ur recension i BTJ 2008:08:
"Det är ett värdefullt material som är producerat av erfarna pedagoger och fortbildare. Berättarmetoden är beprövad i ämnesintegrerad och ämnesövergripande undervisning. Förhoppningsvis kommer den att inspirera många pedagoger till spännande lektioner" (Christina Stolle)
Ur recension i BTJ 2008:08: Låt Carl von Linné ta dig med på en inspirerande resa fylld av nyfikenhet, upptäckarglädje och lust att lära. Linné beskrev det han såg i naturen med ett levande och detaljrikt språk som gör att vi tycker oss se de växter, djur och miljöer framför oss som han beskriver. I detta häfte presenteras metoder för att skriva, filma och dramatisera med utgångspunkt i det som vi kan iaktta i naturen - allt i Linnés anda. De metoder sombeskrivs inbjuder till ett undersökande, tematiskt och tvärvetenskapligt arbetssätt.
Huvudförfattare är Veronica Grönte, grundskolläraremed lång erfarenhet av lärarfortbildning. Övriga medverkande är Lotta Johansson, föreståndare för Navet, Science center i Borås, samt ett flertal lärare från olika skolor runt om i landet. Boken har ett omfattande bildmaterialmed fotografier och teckningar. Teckningarna är gjorda av Veronica Grönte. Redaktör är Britt-Marie Lidesten.
Häftet Berättartek ingår i serien Linnélektioner och är främst avsett för lärare i grundskolan.
Serien Linnélektioner har tagits fram av Skolprojekt Linnéoch är primärt avsedd för lärare i hela skolan för att inspirera och bidra med goda idéer att använda i ett tvärvetenskapligt arbete där naturvetenskap ingår i ett brett sammanhang. Bakom projektet står den nationella Linnédelegationen, Myndigheten för skolutvekcling och Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik.