Klassrummet som spelplats : upplevelsebaserat lärande i skolan
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Pegasus förlag & teaterproduktion |
Genre | Teater |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 124 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2011-11-20 |
SAB | Eaby |
ISBN | 9789197610568 |
Klassrummet som spelplats handlar om elevens möjlighet att bygga upp sig själv inför mötet med en oftast hård och kanske oförstående omgivning. Denna uppbyggnad sker i samarbete med både kamrater och lärare/ledare.
Ledaren blir i denna process både ”vägröjare” och ”bollplank” för elevernas möjligheter att pröva sina innersta känslor och tankar i övningar som har getts drama – och teaterform och som mynnar ut i ett berättande med förberedelse för uppsättning av författarens pjäs Hud mot hud.
Georg Zyka är utbildad socionom vid Lunds universitet 1984 och har även en postgraduate professionell regiutbildning vid Drama Studio i London 1989. Han har arbetat som regissör och pedagog vid Studioteatern i Malmö. En teater vars signum var just mötet mellan amatörer och proffs där amatörerna gick in med sin entusiasm och spelglädje och de professionella med sin yrkeskunskap.
Ledaren blir i denna process både ”vägröjare” och ”bollplank” för elevernas möjligheter att pröva sina innersta känslor och tankar i övningar som har getts drama – och teaterform och som mynnar ut i ett berättande med förberedelse för uppsättning av författarens pjäs Hud mot hud.
Georg Zyka är utbildad socionom vid Lunds universitet 1984 och har även en postgraduate professionell regiutbildning vid Drama Studio i London 1989. Han har arbetat som regissör och pedagog vid Studioteatern i Malmö. En teater vars signum var just mötet mellan amatörer och proffs där amatörerna gick in med sin entusiasm och spelglädje och de professionella med sin yrkeskunskap.