Talangfabriken : iscensättningar av genus och sexualitet i svensk talang-reality
Serie | Crossroads of Knowledge (7) |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | Centrum för genusvetenskap |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 146 |
Vikt | 238 gr |
Utgiven | 2008-09-01 |
SAB | Bub-c |
ISBN | 9789197568067 |
Medieforskaren Hillevi Ganetz har tittat på 67 avsnitt av talang-realityn Fame Factory som skildrar sjutton ungdomars väg till att bli artister. Hon hittade en TV-genre som idag toppar listorna över de mest sedda TV-programmen men som ingen forskning kritiskt analyserar. Hon påträffade många framställningarav killar i studion med gitarrer, men inge sådana skildringar av tjejer. Hon hittade män som inte dansar och både män och kvinnor som grät floder, men deras gråt gavs helt olika tolkningar av deltagarna själva och fansen på nätet. Och hon fann att det inte talades om mäns utseende i smaband med deras prestationer.
Hon hittade en svag sexualisering av de manliga och kvinnliga artisterna, men desto starkare betoning på respektabilitet, särskilt vad gällde tjejerna. Hon fann bland tittarna och i själva serien olika och motstridiga förklaringar till varför kvinna efter kvinna röstades ut ur serien och en man blev slutvinnare. Hon fann att det idag tycks möjligt att iscensätta olika typer av sexualiteter i TV, men inte olika femininiteter.