Professionellt inköp
Författare | |
---|---|
Förlag | Earbooks |
Genre | Management |
Format | Ljudbok (CD) |
Språk | Svenska |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2004-10-01 |
SAB | Qbkd/LC |
ISBN | 9789197478106 |
Kostnaderna för köpta varor och tjänster svarar hos de flesta företagen för mer än hälften av de totala kostnaderna. Detta har medfört att betydelsen av inköpsfunktionen ökat. Det har även medfört att företagets leverantörer blivit viktigare.
Utgångspunkten för denna bok är att professionellt inköpsarbete kräver ett utvecklande av leverantörsrelationer och en kombination av flera relationer till ett effektivt leverantörsnätverk. Härigenom kan det köpande företaget utöka sin egen resursbas och erhålla fördelar vad avser både dagliga aktiviteter och mer långsiktiga effekter inom teknisk utveckling.
Traditionellt har synen varit den att man ska undvika att vara beroende av sina leverantörer. Denna bok vill dock visa på de fördelar som en alternativ inköpsmodell innefattande djupare relationer med leverantörerna kan erbjuda. Bokens teoretiska och analytiska avsnitt kompletteras med många exempel från såväl stora som små företag.
Lars-Erik Gadde och Håkan Håkansson är professorer i industriell marknadsföring.
Utgångspunkten för denna bok är att professionellt inköpsarbete kräver ett utvecklande av leverantörsrelationer och en kombination av flera relationer till ett effektivt leverantörsnätverk. Härigenom kan det köpande företaget utöka sin egen resursbas och erhålla fördelar vad avser både dagliga aktiviteter och mer långsiktiga effekter inom teknisk utveckling.
Traditionellt har synen varit den att man ska undvika att vara beroende av sina leverantörer. Denna bok vill dock visa på de fördelar som en alternativ inköpsmodell innefattande djupare relationer med leverantörerna kan erbjuda. Bokens teoretiska och analytiska avsnitt kompletteras med många exempel från såväl stora som små företag.
Lars-Erik Gadde och Håkan Håkansson är professorer i industriell marknadsföring.