Stereotype
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Dunkers Kulturhus |
Genre | Konst |
Format | Inbunden |
Språk | |
Antal sidor | 140 |
Vikt | 436 gr |
Utgiven | 2007-02-16 |
SAB | Ibh |
ISBN | 9789197476973 |
Teman som makt, dominans, underkastelse och kontroll är återkommande i Annika Larssons videoinstallationer. I iscensatta, narrativa fragment undersöks mänskliga relationer, maktstrukturer och beteenden i sociala vardagssituationer och under rituella/iscensatta handlingar. Ofta använder Annika Larsson mannen som motivisk symbol i sina videoinstallationer, framställd som ett sexualiserat objekt, som dominerande och dominerad under en homoerotisk blick.
I sina videoverk kombinerar Annika Larsson visuella samtidsuttryck hämtade från massmedia, actionfilmer, affärsvärlden, politik och reklam, med estetikens koder hämtade från den klassiska konstens idealism/formalism. Filmerna är oftast utförda i perfekt stiliserade miljöer i långsamt tempo med närbilder som dröjer kvar vid detaljer. Relationen mellan aktörerna och betraktaren är spänd, otydlig och obehaglig men framställd i en ikonografi av skönhet.
Annika Larsson rör vid människans dubbla fascination för och avsky till makt. Filmerna framstår som oförklarliga, klaustrofobiska handlingsförlopp som förstärks genom pulserande elektronisk musik skapad i nära samarbete med konstnärskollegan Tobias Bernstrup.
Boken innehåller texter av Ronald Jones, professor vid Konstfack i Stockholm och Kirse Junge-Stevnsborg, konstintendent på Dunkers Kulturhus, som ledsagar läsaren in i Annika Larssons bildvärld. I boken återfinns även ett rikt bildmaterial från filmerna Hockey (2004), Fire (2005), Pink Ball (2002) samt den senaste videon Power Down (producerad av Dunkers Kulturhus).
I sina videoverk kombinerar Annika Larsson visuella samtidsuttryck hämtade från massmedia, actionfilmer, affärsvärlden, politik och reklam, med estetikens koder hämtade från den klassiska konstens idealism/formalism. Filmerna är oftast utförda i perfekt stiliserade miljöer i långsamt tempo med närbilder som dröjer kvar vid detaljer. Relationen mellan aktörerna och betraktaren är spänd, otydlig och obehaglig men framställd i en ikonografi av skönhet.
Annika Larsson rör vid människans dubbla fascination för och avsky till makt. Filmerna framstår som oförklarliga, klaustrofobiska handlingsförlopp som förstärks genom pulserande elektronisk musik skapad i nära samarbete med konstnärskollegan Tobias Bernstrup.
Boken innehåller texter av Ronald Jones, professor vid Konstfack i Stockholm och Kirse Junge-Stevnsborg, konstintendent på Dunkers Kulturhus, som ledsagar läsaren in i Annika Larssons bildvärld. I boken återfinns även ett rikt bildmaterial från filmerna Hockey (2004), Fire (2005), Pink Ball (2002) samt den senaste videon Power Down (producerad av Dunkers Kulturhus).