Snickarglädje - dekorativ träarkitektur
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Akantus Edition |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 128 |
Vikt | 825 gr |
Utgiven | 2004-05-01 |
ISBN | 9789197352918 |
Snickarglädjestil - idag ett nostalgiskt och vackert kulturarv från 1800-talets senare del - för inte så länge sedan var dock denna arkitekturstil ringaktad och många vackra trähus revs. De kallades ju för kråkslott! Ursprungligen var trä- eller schweizerstilen det absolut trendigaste som kunde tänkas, en symbol för expansiv och modern samhällsutveckling. Restauranger, societetshus, bad- och turisthotell, järnvägsstationer, museer, lantmannabyggnader, villor, sommarnöjen och lusthus - allt byggdes i den nya moderna snickarglädjestilen.
Författaren har gjort en fascinerande resa, i tid och rum, genom tre nordiska länder för att söka spår och rester av den gamla dekorativa träarkitekturen. Resan börjar i väster, i Norges tidigaste träbyggnadstradition, där uråldriga förlagor till den fornnordiska arkitekturstilen finns bevarade. I Sverige skapade Hälsinglands storsnickare landsbygdens arkitektur när den är som finast, med unika förstukvistar och pampiga bondeslott. Vid de gamla bad- och kurorterna lever den sirliga schweizerstilen kvar i återstående restauranger, badhus och villor. Resan avslutas i Finland, med ön Runsalas praktfulla sommarvillor i ymnig snickarglädjestil. Boken är en vacker bildberättelse om nordisk dekorativ träarkitektur.
Frågorna är många - Vem ritade dessa hus, som en gång var så moderna och trendiga? Vad betyder snickarglädjestilen i ett idéhistoriskt samtidsperspektiv? Hur skall detta kulturarv bevaras utan att förvanskas?
Författaren har gjort en fascinerande resa, i tid och rum, genom tre nordiska länder för att söka spår och rester av den gamla dekorativa träarkitekturen. Resan börjar i väster, i Norges tidigaste träbyggnadstradition, där uråldriga förlagor till den fornnordiska arkitekturstilen finns bevarade. I Sverige skapade Hälsinglands storsnickare landsbygdens arkitektur när den är som finast, med unika förstukvistar och pampiga bondeslott. Vid de gamla bad- och kurorterna lever den sirliga schweizerstilen kvar i återstående restauranger, badhus och villor. Resan avslutas i Finland, med ön Runsalas praktfulla sommarvillor i ymnig snickarglädjestil. Boken är en vacker bildberättelse om nordisk dekorativ träarkitektur.
Frågorna är många - Vem ritade dessa hus, som en gång var så moderna och trendiga? Vad betyder snickarglädjestilen i ett idéhistoriskt samtidsperspektiv? Hur skall detta kulturarv bevaras utan att förvanskas?