Bilden som blev kvar
Författare | |
---|---|
Förlag | Historiska Media |
Genre | Historia och arkeologi |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 175 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 1996-01-01 |
ISBN | 9789197199292 |
Bilden som blev kvar är en kulturhistorisk guide som för oss från kejsartidens Kina till 1960-talets USA. Här berättas om kelterna och Gundestrupkitteln, om klosterkulturen på Irland och den förste PR-kejsaren. Här skildras historien om den ovärderliga Portlandsvasen som gick sönder och 1800-talsfotografen som ville fånga ett krig.
Hela tiden är det bilden som står i centrum. Ibland för att den berättar om en avgörande händelse, ibland för att den säger något viktigt om sin tids människor och deras värderingar. Konstnärerna träder fram som epokernas ögonvittnen. Burna av en passion att vidarebefordra sina intryck karvar de ut och etsar in, broderar, väver och pusslar ihop sina bilder. De målar, skulpterar, tecknar och fotograferar historiens gång.
Konsthistoria och historia brukar betraktas som två helt skilda ämnen. Här smälter de samman på ett naturligt sätt - och det bildas plötsligt nya och spännande perspektiv.
Ulla Britta Ramklint är kulturskribent. Hon medverkar regelbundet i bl.a. tidskrifterna Populär Historia och Res.
Hela tiden är det bilden som står i centrum. Ibland för att den berättar om en avgörande händelse, ibland för att den säger något viktigt om sin tids människor och deras värderingar. Konstnärerna träder fram som epokernas ögonvittnen. Burna av en passion att vidarebefordra sina intryck karvar de ut och etsar in, broderar, väver och pusslar ihop sina bilder. De målar, skulpterar, tecknar och fotograferar historiens gång.
Konsthistoria och historia brukar betraktas som två helt skilda ämnen. Här smälter de samman på ett naturligt sätt - och det bildas plötsligt nya och spännande perspektiv.
Ulla Britta Ramklint är kulturskribent. Hon medverkar regelbundet i bl.a. tidskrifterna Populär Historia och Res.