Entreprenör utan gränser
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | BookHouse Publishing |
Genre | Ekonomi |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 105 |
Vikt | 308 gr |
Utgiven | 2007-04-04 |
SAB | Qba |
ISBN | 9789189388314 |
Socialt ansvarstagande är lönsamt när det omsätts i praktisk handling, inte när man skriver vackra policydokument
Björn har inte ägnat mycket tid åt att skriva policydokument och affärsplaner. Däremot har han vid 25 års ålder startat tre företag i både Sverige och Nepal som visar att socialt ansvarstagande faktiskt är lönsamt när det omsätts i praktisk handling.
Affärsplaner och PowerPoint presentationer startar inga företag. Björns enkla syn på innovation och entreprenörskap retar många som tenderar att märkvärdigfiera ämnet. Författaren utmanar specialisterna genom att betrakta allt som ganska enkelt.
Boken tar oss med på en resa från styrelserummen i Sverige till Bagmatifloden i Kathmandu där Björn visar hur man startar ett företag genom att sälja sin produkt innan den existerar, och att det handlar om att skaffa kunder istället för att skriva omfattande planer. Björn stora förebild, Fredspristagaren Muhammad Yunus, har en liknande syn på internationella organisationer som bränner tid och pengar på förstudier och studier istället för att direkt kanalisera lån till de fattiga.
Mer info på: http://www.bookhouse.se/main/index.asp?tid=6&stid=296