När bilderna tar ställning. Historiens öga, 1
Serie | OEI undersökningar |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | OEI editör |
Genre | Konst |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 280 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2019-08-30 |
ISBN | 9789188829047 |
” Glöm inte: många av era likar stred
För att ni, och inte de, skulle ges en möjlighet
Gräv nu inte ner er utan kämpa med
Och lär er att lära och lär er aldrig av med det!”
I Bertolt Brechts arbete var montaget en grundläggande kritisk praktik, oavsett om det handlade om att exponera ett teoretiskt argument i Arbeitsjournal eller om att komplexifiera läsningen av historien genom att ställa bilder mot vassa dikter och bildtexter i sin ”krigets ABC-bok”, Kriegsfibel.
”Sanningen är konkret”, skrev Brecht på en bjälke i sitt arbetsrum. Genom Georges Didi-Hubermans analyser av de konkreta procedurer och teoretiska val som är oskiljbara från Brechts reflektion över kriget under exilåren (1933–1948), i montage där historisk fordring och politiskt engagemang korsar poesi och fotografi, framträder en bildpraktik som i starkaste mening är kritisk; en kunskap genom montage vars horisont är en föreställningsförmågans politik – när bilderna tar ställning.
Georges Didi-Huberman är filosof och konsthistoriker. Han undervisar vid École des hautes études en sciences sociales i Paris. Han har utkommit med ett sextiotal böcker och även curaterat en rad inflytelserika utställningar såsom L’Empreinte (1997) och Atlas: how to carry the world on one´s back? (2010).
Jonas (J) Magnusson är författare, översättare, redaktör och konstnärlig forskare. Han har sedan 1998 översatt och skrivit om Didi-Huberman i tidskrifterna Ord&Bild, Paletten, Glänta, Kunstkritikk, SITE och OEI.
För att ni, och inte de, skulle ges en möjlighet
Gräv nu inte ner er utan kämpa med
Och lär er att lära och lär er aldrig av med det!”
I Bertolt Brechts arbete var montaget en grundläggande kritisk praktik, oavsett om det handlade om att exponera ett teoretiskt argument i Arbeitsjournal eller om att komplexifiera läsningen av historien genom att ställa bilder mot vassa dikter och bildtexter i sin ”krigets ABC-bok”, Kriegsfibel.
”Sanningen är konkret”, skrev Brecht på en bjälke i sitt arbetsrum. Genom Georges Didi-Hubermans analyser av de konkreta procedurer och teoretiska val som är oskiljbara från Brechts reflektion över kriget under exilåren (1933–1948), i montage där historisk fordring och politiskt engagemang korsar poesi och fotografi, framträder en bildpraktik som i starkaste mening är kritisk; en kunskap genom montage vars horisont är en föreställningsförmågans politik – när bilderna tar ställning.
Georges Didi-Huberman är filosof och konsthistoriker. Han undervisar vid École des hautes études en sciences sociales i Paris. Han har utkommit med ett sextiotal böcker och även curaterat en rad inflytelserika utställningar såsom L’Empreinte (1997) och Atlas: how to carry the world on one´s back? (2010).
Jonas (J) Magnusson är författare, översättare, redaktör och konstnärlig forskare. Han har sedan 1998 översatt och skrivit om Didi-Huberman i tidskrifterna Ord&Bild, Paletten, Glänta, Kunstkritikk, SITE och OEI.