Dold spindel
Författare | |
---|---|
Förlag | Logik förlag |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 516 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2017-08-25 |
ISBN | 9789188667106 |
I Dold spindel kastas läsaren först mjukt in i handlingen, men med en rad aningen märkliga tilldragelser, där en av huvudpersonerna blir vittne till en brutal avrättning på öppen gata i Göteborg City, ökar spänningen gradvis genom hela boken. Denna gången är gärningsmännen inga rivaliserande ungdomsgäng från förorterna, utan istället pekar avrättningen på ett betydligt mer djupgående kriminellt mönster. Eller är det möjligen så, att fel person avrättats?
Huvudpersonen är en man på 35 år, som blivit mycket förmögen genom en Lottovinst och investerar i ett hyggligt boende, en trivsam liten samling entusiastbilar och ett lönsamt arbete som fristående analytiker som då och då tar uppdrag för bland annat polisen. Med tiden har han blivit god vän med chefen för mordroteln i Göteborg. Under berättelsen kommer han också att träffa en kvinna som blir högst indragen i utredningarna.
Under en varm sommar i nutid tvingas Göteborg uppleva en lång rad brutala mord, inklusive skarpa bomber, det dödsbringande smattret från tunga automatvapen, blodiga gisslantagningar, gigantiska svindlerier, oförsonligt hat och politiska intriger. Händelserna börjar på stadens exklusivaste hotell, där det hålls en konferens inom näringslivet, och även valda delar av regeringen är inbjudna, däribland statsministern. Därmed finns givetvis även Säpo på plats. Ett faktum som senare visar sig ha en avgörande betydelse.
Om författaren:
Jan-Eric C. Olfwenstam är en svensk journalist, redaktör och författare som föddes i Göteborg 1945. Han fick tidigt ett brinnande bilintresse, ett intresse som han sedan odlat under hela sitt liv. Han arbetade på 1970-talet inom säkerhetsbranschen där han bland annat jobbade som säkerhetsvakt på restaurang Generalen, som då var Göteborgs största krog. Efter denna period anlitades han av Securitas som hade fått uppdraget att upprätthålla lag och ordning i ”miljonprogrammets” nybyggda ytterområden i Göteborg. Olfwenstam ansågs synnerligen lämplig för arbetsuppgiften, vilken bland annat innebar att gripa kriminella och överlämna dessa till polisen. Under en period arbetade han även med personskydd som beväpnad livvakt åt en person som blivit dödshotad av en av Sveriges mest ökända brottslingar.
Efter sin tid i säkerhetsbranschen blev han egenföretagare och började skriva artiklar till de mest kända svenska facktidskrifterna som behandlar såväl bilar och MC, som militärfordon och soldatliv. Han kom också att bli chefredaktör för Bilvärlden, och har dessutom själv drivit flera facktidskrifter om bilar. Idag driver han den populära webbtidningen MOTOR-LIFE. 1982 gavs hans bok ”De amerikanska femtiotalarna” ut och han är dessutom författare till det storsäljande lexikonet ”Stora Bilboken 1990-1991” samt ”Stora Bilboken 1991-1992” som gavs ut av Bra Böcker AB i samarbete med Bokförlaget Wiken.
Utdrag ur boken:
"Redan när den vita Maseratin rullade ut från trottoaren var politikerns hand långt upp mellan låren på damen. Tvärtemot given körorder valde chauffören att köra en aning fel och kom via Grönsaktorget ut på Västra Hamngatan och svängde därefter in på den smala Kyrkogatan, men paret i baksätet tog ingen notis om det. Inte ens när färden stannade för ett ögonblick, efter att man passerat Domkyrkan. Gatan blockerades av en gammal Volvo F7 med bakgavellyft, som uppenbarligen väntade på gods eftersom i vart fall inget gods lossades.
Nästan omedelbart öppnade chauffören dörren och gick fram till lastbilens högersida. Samtidigt rullade det upp en midnattsblå Volvo S80 bakom Maseratin och stannade cirka tio meter bakom, varefter Volvons bakdörrar öppnades och ut steg två män i skinnjackor, försedda med varsin automatkarbin.
Ögonblicket efteråt pulvriserades Maseratins bakfönster i tjusig samklang med skottsalvornas dödliga smattrande mellan husväggarna.
Chauffören till Maseratin klev upp i lastbilen som därefter genast körde iväg, medan de två skyttarna lugnt och värdigt, nästan sävligt, satte sig i Volvons baksäte igen, varvid den backade de cirka 30 meterna tillbaka och lämnade Kyrkogatan till förmån för Korsgatan istället."