Det räcker om de förstår den : En studie av lärares och elevers uppfattningar om multiplikation och multiplikationstabellen

Det räcker om de förstår den : En studie av lärares och elevers uppfattningar om multiplikation och multiplikationstabellen
Serie Södertörn Studies in Higher Education (8)
Författare
Förlag Södertörns högskola
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor175
Vikt250 gr
Utgiven2018-11-29
SABEabt
ISBN 9789188663559
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
För att bygga upp en matematikundervisning som utgår från aktuell forskning och skolans behov, krävs en hållbar lärarutbildning. Eftersom lärarutbildningen måste utgå från studenternas aktuella kunskaper i matematik, blir en central fråga hur de tillägnat sig sina kunskaper och uppfattningar. Mot denna bakgrund har vi genomfört en studie med fokus på multiplikation och dess invers division. Studien har i huvudsak genomförts i grundskolans årskurser 3 och 5. Studien visar att undervisningen om multiplikation i årskurs 3 enbart handlar om upprepad addition. Undervisningen om multiplikationstabellen handlar inte om mönster i multiplikationstabellen utan enbart om att göra så kallade ”hopp” i tabellen. Detta gör det svårt för eleverna att senare förstå begrepp och mönster som är grundläggande för att kunna generalisera sina kunskaper till nya talområden och för att förstå den grundläggande algebran. Vi menar, att detta leder till problem som vi under senare år kunnat iaktta bland våra lärarstudenter.