Journalistikens lagar : om medierätt, etik och att hitta fakta

Journalistikens lagar : om medierätt, etik och att hitta fakta
Författare
Medverkande
Förlag Morfem
GenreMedia och kommunikation
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor214
Vikt320 gr
Utgiven2019-05-24
SABOeaea
ISBN 9789188419170
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Fri, oberoende journalistik är en av grunderna i en demokrati. Och Sverige var först i världen med att lagstifta om tryckfrihet och yttrandefrihet redan år 1766.

Men då hade lagstiftaren knappast kunnat föreställa sig vår digitala, globala och mediala tid. I dag, när journalistiken publiceras i olika former och på olika plattformar, har det juridiska perspektivet blivit mer komplicerat. Yttranden behandlas olika beroende på om de gjorts i tryckt form eller på andra sätt.

Många hänvisar till yttrandefriheten som en form av vapensköld, oaktat vad som skrivs eller sägs. Men något sådant skydd finns inte. Rättigheten är inte absolut, och med rättighet följer ansvar. Kunskapen om lagarna och pressetiken är därför viktigare än någonsin och extra viktig i en bransch som utsätts för hårt tryck.  

 

Jeanette Gustafsdotter är vd på TU Medier i Sverige. Hon har en jur. kand. med specialisering på medie- och immaterialrätt från Uppsala universitet och en journalistexamen från JMK vid Mittuniversitetet i Sundsvall.  

 

Utgiven i samarbete med Medieinstitutet Fojo