Bildjournalistik : idéer, begrepp och praktiska råd
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Morfem |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 141 |
Vikt | 380 gr |
Utgiven | 2019-05-27 |
SAB | Bt |
ISBN | 9789188419125 |
Bildjournalistik liknar inte någon annan fotografisk genre.
Bildjournalister får sällan välja motiv, tidpunkt eller plats. Ofta är de hänvisade till det alldagliga: tjänstemän med vardagligt utseende och diskret klädsel, verksamma i genomsnittliga kontorsmiljöer. Fotografen hamnar där för att det är en bördig mark för textjournalistik. De träffar någon som har en berättelse, en åsikt, en erfarenhet eller en kunskap. Orden är det bärande innehållet, och de går inte alltid att visualisera i fotografisk bild.
Dessa omständigheter formar till stor del arbetets villkor långt från den bild av yrket som tävlingar som Årets Bild och World Press Photo ger.
En bildjournalists vardag går ut på att ständigt anpassa sig och gilla läget. Fotografen ska kunna tänka nytt på en sekund och se sig om efter nya möjligheter inom de snäva ramar som begränsar uppdraget: att göra något visuellt intressant av en verklighet som inte är det, ofta under tidspress och inte sällan med relativt motvilliga modeller.
Det är vad den här boken handlar om.
Göran Segeholm är fotograf, skribent, föreläsare och fotopedagog med över tjugofem års erfarenhet av att utbilda skribenter och fotografer i bildjournalistik, både praktiskt och teoretiskt. Göran undervisar vid Fotografiska i Stockholm, Högskolan i Jönköping och Fojo, som är en del av Linnéuniversitetet. Bildjournalistik är hans sjätte bok med fotografi som tema.
Utgiven i samarbete med Medieinstitutet Fojo.