Ritman Katz & Mannen med Påskö-ansiktet
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Optimal Press |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 128 |
Vikt | 220 gr |
Utgiven | 2005-10-01 |
ISBN | 9789188334879 |
"David Liljemark har kallats för den bisarra humorns mästare, något man förstår när man möter Ritman Katz och hans brorson, Mannen med Påskö-ansiktet. Det är roligt sjukt och väldigt underhållande." TRYCK
I denna bok samlas merparten av de skämt- och satirteckningar David Liljemark publicerat i DN mellan 2001-2004, en fristående fortsättning på 2003 års kritikerrosade album "Ritman Katz underbara värld".
»Ayler... det var väl hon i Grottbjörnens folk, visst? Ett snabbt sätt att knäcka en frijazzare på mindre än fem sekunder, signerat David Liljemark. Hans skämt- och satirteckningar är som bäst när de är förankrade i den lite smalare populärkulturen. När AD:Röv, formgivare på Tutt & Patt, utvecklar tidningen och hur mr Boss Man Blues rekryterar arbetslösa till sitt företag Blues AB. I sin sjunde bok samlar Liljemark sina bästa teckningar som publicerats i framför allt DN.« ika johannesson, dagens nyheter
»Det är mycket bra, det är skrattretande och hejdlöst komiskt. Men detta vore inte bra satir om inte David Liljemark såg till att skrattet fastnade i halsen på läsaren. Materialet hämtar han ur det svenska folkhemmets mest ostädade och ovädrade skåp och garderober, han plockar fram bedrövligheterna i ljuset och låter dem dingla framför oss. Det är starkt och skickligt. Det är sjuk satir av gott märke.« mats dahlberg, nya wermlands-tidningen
»David Liljemark, som gett ut fem utmärkta album, medarbetade mellan 2001 och 2004 på Namn och nytt-sidan i Dagens Nyheter. 125 av de teckningarna har nu samlats i en behändig liten bok, Ritman Katz & Mannen med Påskö-ansiktet. Titelfigurerna känns igen från andra Liljemarkalster: den rundnätte, kostymklädde tvärviggen farbror Ritman och hans hårt prövade men fördragsamme brorson i t-shirt och hockeyfrilla. De är förträffliga gestalter att använda i en skrattspegel för händelser och fenomen i dagens Storstadssverige. Den klassiska skämtteckningen använde sällan återkommande figurer, och Liljemark vinner mycket snärt och effektivitet genom att hans antihjältar automatiskt ger det tacksamma snett underifrån-perspektivet och bär en del av komiken i sina blotta uppenbarelser.« jonas ellerström, Smålandsposten
»En bra introduktion till Liljemarks serier.« cyril hellman, Rocky
I denna bok samlas merparten av de skämt- och satirteckningar David Liljemark publicerat i DN mellan 2001-2004, en fristående fortsättning på 2003 års kritikerrosade album "Ritman Katz underbara värld".
»Ayler... det var väl hon i Grottbjörnens folk, visst? Ett snabbt sätt att knäcka en frijazzare på mindre än fem sekunder, signerat David Liljemark. Hans skämt- och satirteckningar är som bäst när de är förankrade i den lite smalare populärkulturen. När AD:Röv, formgivare på Tutt & Patt, utvecklar tidningen och hur mr Boss Man Blues rekryterar arbetslösa till sitt företag Blues AB. I sin sjunde bok samlar Liljemark sina bästa teckningar som publicerats i framför allt DN.« ika johannesson, dagens nyheter
»Det är mycket bra, det är skrattretande och hejdlöst komiskt. Men detta vore inte bra satir om inte David Liljemark såg till att skrattet fastnade i halsen på läsaren. Materialet hämtar han ur det svenska folkhemmets mest ostädade och ovädrade skåp och garderober, han plockar fram bedrövligheterna i ljuset och låter dem dingla framför oss. Det är starkt och skickligt. Det är sjuk satir av gott märke.« mats dahlberg, nya wermlands-tidningen
»David Liljemark, som gett ut fem utmärkta album, medarbetade mellan 2001 och 2004 på Namn och nytt-sidan i Dagens Nyheter. 125 av de teckningarna har nu samlats i en behändig liten bok, Ritman Katz & Mannen med Påskö-ansiktet. Titelfigurerna känns igen från andra Liljemarkalster: den rundnätte, kostymklädde tvärviggen farbror Ritman och hans hårt prövade men fördragsamme brorson i t-shirt och hockeyfrilla. De är förträffliga gestalter att använda i en skrattspegel för händelser och fenomen i dagens Storstadssverige. Den klassiska skämtteckningen använde sällan återkommande figurer, och Liljemark vinner mycket snärt och effektivitet genom att hans antihjältar automatiskt ger det tacksamma snett underifrån-perspektivet och bär en del av komiken i sina blotta uppenbarelser.« jonas ellerström, Smålandsposten
»En bra introduktion till Liljemarks serier.« cyril hellman, Rocky