Startklart 1 Partitur
Serie | Startklart |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | musikskolan.se |
Genre | Musik och dans |
Format | Spiralbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 94 |
Vikt | 393 gr |
Utgiven | 2023-02-01 |
SAB | X |
ISBN | 9789188251602 |
STARTKLART 1 är ett nybörjarmaterial för klassorkester eller orkester inom musik- och kulturskola. Materialet startar från grunden och inga förkunskaper behövs. Med STARTKLART 1 blir musiken svängig och glädjefylld med enkla medel och bara ett fåtal toner. Progressionen är långsam och tonförrådet i boken innehåller bara fem toner. STARTKLART 1 ger också en bra grund i notläsning. I STARTKLART 1 spelas melodierna unisont.
STARTKLART 1 består av bok och ljudspår, där ljudspåren är minst lika viktiga som boken. Ljudspåren finns på Spotify och andra streamingtjänster. Det finns även möjlighet att köpa en cd-skiva separat med alla ljudspår. Alla 34 låtar är inspelade i två versioner, dels med hela orkestern, dels med enbart komp. Alla låtar har samma form: intro - melodi - mellanspel - melodi. Det är både roligt och musikaliskt utvecklande att spela tillsammans med en klingande förlaga.
Tanken är att varje elev i orkestern ska ha sin egen bok. Genom att alla använder böcker i stället för lösa kopior ökar möjligheten att skapa och ge ut mer material i framtiden.
PARTITUR
STARTKLART 1 är ett nybörjarmaterial för klass-orkester eller orkester inom musik- och kulturskola. Materialet startar från grunden och inga förkunskaper behövs. Med STARTKLART 1 blir musiken svängig och glädjefylld med enkla medel och bara ett fåtal toner. Progressionen är långsam och tonförrådet i boken innehåller bara fem toner. STARTKLART 1 ger också en bra grund i notläsning. I STARTKLART 1 spelas melodierna unisont.
ELEVHÄFTENA
För varje instrument finns ett elevhäfte. Häftet börjar med en kort historik, skötselråd och en beskrivning av instrumentets olika delar. Därefter följer en introduktion till puls och notläsning. När ett nytt moment introduceras visas detta tydligt i en informationsruta. I häftena finns också sex “stationer” med pysseluppgifter för träning av notläsning, notskrivning och teoretiska kunskaper. Längst bak i elev-häftena finns en grepptabell där tonerna i presenteras. Varje elev i orkestern har sitt eget häfte. Genom att eleverna använder böcker i stället för lösa kopior ökar möjligheten att skapa och ge ut mer material i framtiden.
PARTITUR
I partituret finns de stämmor som hör till materialets grundkoncept samt en kompstämma. Progressionen och metoden är anpassad för blåsinstrument och till viss del för stråkinstrument. När det gäller komp, elbas och trummor så utgör dessa komplementstämmor och är inte en del av den pedagogiska idén. Progressionen i dessa häften är därför inte lika långsam som i övriga böcker. Rekommendationen är att man, till att börja med, därför inte använder trummor och elbas i orkestern utan fokuserar på melodiinstrumenten och använder ett lärarkomp eller cd-skivan. I partituret är ackorden i introduktionen och tempot i inspelningen angivna. Mellanspelen är alltid likadana som introduktionerna. Slutet på låtarna visas med en pil. Tillfälliga förtecken används i nr 1–21.
LJUDPÅREN
STARTKLART 1 består av bok och ljudspår, där ljudspåren är minst lika viktiga som boken. Ljudspåren finns på Spotify och andra streamingtjänster. Det finns även möjlighet att köpa en cd-skiva separat med alla ljudspår. Alla 34 låtar är inspelade i två versioner, dels med hela orkestern, dels med enbart komp. Alla låtar har samma form: intro - melodi - mellanspel - melodi. Det är både roligt och musikaliskt utvecklande att spela tillsammans med en klingande förlaga.
LITE OM STÄMMORNA
Flöjt
De fem toner som används för att spela de unisona melodierna kan för en del elever bli för svåra. I slutet av flöjthäftet finns därför “extramelodier” som inte innehåller överblåsning. Dessa extramelodier är samma som för oboe och horn.
Oboe
För en nybörjare på oboe blir de fem gemensamma tonerna i materialet alldeles för svåra. Oboehäftet innehåller därför “extramelodier” som är anpassade till ett, för oboen, enklare register. I slutet av häftet finns även alla melodier noterade för de elever som vill och kan spela dessa.
Klarinett
Klarinetten är ett av de instrument som får det lättaste tonförrådet. De fem tonerna ligger bra till och är även de toner man ofta börjar med i traditionell klarinett-undervisning.
Altsaxofon
Även för altsaxofonen ligger de fem gemensamma tonerna väl till. Svårigheten här är växlingarna mellan noterat d2 (klingande f) och tonerna i det lägre registret.
Tenorsaxofon
För tenorsaxofonen ligger de fem gemensamma tonerna bra till. Här kommer den lite svårare oktavväxlingen när noterat c2 (klingande bess) presenteras.
Trumpet/Baryton G-klav
Svårigheten på trumpeten i början är ofta att hitta rätt tonläge. Noterat e1 (klingande d) är en bra startton då de flesta elever kan pricka tonen. De fem gemensamma tonerna ligger bra till och är de toner man oftast traditionellt startar med på trumpet och baryton.
Horn i F och Horn i Eb
För de flesta elever ligger de fem gemensamma tonerna i ett för högt register till att börja med. Häftena för horn i F och horn i Eb startar därför med extramelodier som är anpassade till ett enklare register. Från och med låt nummer 18 spelar hornen melodierna med det gemensamma tonförrådet. Om detta blir för högt kan man skriva in melodierna en oktav ner. I slutet av häftet finns också melodierna på de 17 första låtarna noterade för de elever som vill och kan spela dessa i ordinarie läge.
Trombon
På samma sätt som för trumpet ligger här utmaningen att hitta rätt tonläge. D är en bra ton att starta med även om man traditionellt på trombon brukar starta med draget på första positionen (längst in). På trombon blir C den svåraste av de fem tonerna då den ligger långt ut på draget.
Baryton
Denna stämma är identisk med trombonstämman förutom att dragpostionerna är bytta mot ventilgrepp. För baryton passar det gemensamma tonförrådet väldigt bra.
Cello
Materialet är främst anpassat för blåsinstrument men för att kunna kombinera blås och stråk finns också elevhäften för violin och cello. Låtarna blir enkla även för stråkinstrumenten, men tonprogression och hand-ställning skiljer sig från det traditionella sättet att starta.
Tuba
Även tuban spelar melodierna tillsammans med de övriga blås- och stråkinstrumenten. Det gemensamma tonförrådet passar bra att användas på olika typer av tubor. Bäst ligger tonerna i häftet för Bb-tuba eller C-tuba. På Eb-tuba och F-tuba kan det bli lite lågt när man kommer ner på C och Bess.
Elbas
Elbasstämman är en av komplementstämmorna och inte en del av den pedagogiska progressionen. Stämman är skriven på ett enkelt sätt utifrån ackorden i låtarna. Noteringen är allstå inte transkriptioner av det som spelas av elbasen på cd-skivan. Alla låtar är noterade med noter, tabulatur och ackordsanalys. Denna stämma är inte noterad i partituret.
Komp
Kompstämman är noterad med melodi och ackords-analys. Melodin passar bra att spelas av en elev på till exempel keyboard. Ackordsanalysen är avsedd att spelas av till exempel en lärare som kompar på klaviatur eller gitarr. I alla låtar finns ackorden i introduktionerna samt tempot angivet. Slutet på låtarna visas med en pil. Stämman är noterad i partituret.
Trumset
Även denna stämma är en av komplementstämmorna och inte en del av den pedagogiska progressionen. Stämman är skriven så att den skall vara möjlig att spela för en nybörjare. Noteringen är alltså inte transkriptioner av det som spelas av trummisen på cd-skivan. Denna stämma är inte noterad i partituret.
Violin
Materialet är främst anpassat för blåsinstrument men för att kunna kombinera blås och stråk finns också elevhäften för violin och cello. Låtarna blir enkla även för stråkinstrumenten, men tonprogression och handställning skiljer sig från det traditionella sättet att starta.