Att bygga innehåll med utställningar : utställningsproduktion som forskningsprocess
Författare | |
---|---|
Förlag | Nordic Academic Press |
Genre | Kulturhistoria och allmän humaniora |
Format | Ebok (EPUB) |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 298 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2017-09-18 |
SAB | Bg |
ISBN | 9789188168580 |
Det finns ett närmast oöverskådligt antal museer, mässor, gallerier, konsthallar och lösa konstellationer som arbetar med utställningar i olika former. Museerna i Sverige hade häromåret nästan 25 miljoner besökare; enbart de större museerna visade över 1 600 nya utställningar.
Hur kan dessa aktörer bedriva forskning med hjälp av utställningar? I boken Att bygga innehåll med utställningar undersöker Mattias Bäckström utställande som idé och process utifrån historiska, teoretiska och praktiska perspektiv. Med utgångspunkt i sin bakgrund som idéhistoriker tillika utställningsproducent och museiantikvarie diskuterar han ingående en ny sorts forskningsverksamhet som äger rum i och genom utställningsproduktioner: utställningsspecifik forskning.
Boken är aktuell för alla som är intresserade av utställningen som mångskiftande och ibland kontroversiell idé och företeelse. Förhoppningen är att curatorer, designer, forskare, intendenter, producenter, studenter och utställningsbesökare kan ta spjärn emot bokens beskrivningar av hur utställningar har framställts under drygt 250 år och hur de kan och bör produceras i dag.
Hur kan dessa aktörer bedriva forskning med hjälp av utställningar? I boken Att bygga innehåll med utställningar undersöker Mattias Bäckström utställande som idé och process utifrån historiska, teoretiska och praktiska perspektiv. Med utgångspunkt i sin bakgrund som idéhistoriker tillika utställningsproducent och museiantikvarie diskuterar han ingående en ny sorts forskningsverksamhet som äger rum i och genom utställningsproduktioner: utställningsspecifik forskning.
Boken är aktuell för alla som är intresserade av utställningen som mångskiftande och ibland kontroversiell idé och företeelse. Förhoppningen är att curatorer, designer, forskare, intendenter, producenter, studenter och utställningsbesökare kan ta spjärn emot bokens beskrivningar av hur utställningar har framställts under drygt 250 år och hur de kan och bör produceras i dag.