Fritidshemmets och skolans relationsarbete : grunden för lärandet

Fritidshemmets och skolans relationsarbete : grunden för lärandet
Författare
Medverkande
Förlag Lärarförlaget
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor127
Vikt250 gr
Utgiven2023-10-18
SABEm.02
ISBN 9789188149817

Vad innebär ett relationsarbete och hur kan vi få det att kontinuerligt utvecklas? Det här är en bok om hur vi kan utveckla det betydelsefulla relationsarbete som sker på fritidshem och i skola.


Fritidshemmets och skolans relationsarbete - grunden för lärandet
Det är många faktorer som påverkar elevernas lärande i skolan, men goda relationer är en av de grundläggande. När det gäller att bygga trygga och hållbara relationer har fritidshemmet stor kunskap. En kunskap som vi behöver värna om och skapa utrymme för att utveckla vidare - både i fritidshemmet och i skolan. Men hur når vi nästa nivå i relationsarbetet?

...varvar praktikerns och forskarens perspektiv med berättelser
Boken presenterar olika verktyg och modeller för utveckling. Starka berättelser om möten, relationer och skolans mellanrum varvas med praktikerns och forskarens olika perspektiv, för att på ett lättillgängligt sätt bidra med oväntade insikter och en palett av utvecklingsidéer.

...för att ge oss fler perspektiv och ta relationsarbetet till nästa nivå.
Boken innehåller både modeller, reflektionsfrågor och teorier som kan ta relationsarbetet vidare. Här finns möjligheter till professionsutveckling genom både egen reflektion och kollegialt lärande.

Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.

Betyg 4 - Mycket bra!
"Boken är lätt att läsa och väcker många tankar: vi måste bli mer närvarande och nyfikna i våra möten med barn och elever. Perfekt som utgångspunkt för diskussioner med personal i skola och fritidshem." Btj-häftet 24/2023.


Om författarna
Johan Lungström är fritidshemslärare. Han har lång yrkeserfarenhet från fritidshemmet och erfarenhet av grundskolans samtliga stadier.  
Anna-Carin Bredmar började som lågstadielärare och arbetar idag som lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet. 

 

Innehåll

Förord

Inledning

Bemötande

MELLANSPEL I PEDAGOGISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT

Personlig

MELLANSPEL II PERSONLIG OCH PROFESSIONELL

Samtal

MELLANSPEL III SAMTAL SOM PEDAGOGISKT VERKTYG

Gemenskap

Föräldrar

Arbetsglädje

MELLANSPEL IV PEDAGOGISK ATMOSFÄR

Att lära som lärare

Referenser