Språkets alla möjligheter i förskolan
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Lärarförlaget |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 211 |
Vikt | 420 gr |
Utgiven | 2023-03-14 |
SAB | Ea |
ISBN | 9789188149800 |
Språket är kommunikationens och lärandets motor och därför ett av de områden som prioriteras mest på förskolor i Sverige idag. Som vuxen behöver man ett ordförråd på minst 50 000 ord för att kunna klara sitt dagliga liv; för att hänga med i nyhetssändningar och för att kunna förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar man stöter på i livet. Om man inte får möjlighet att utveckla sitt språk i förskolan och skolan så lämnar man grundskolan med enbart mellan 10 000 och 15 000 ord i sitt ordförråd.
Språkets alla möjligheter i förskolan bjuder på massor av exempel på hur du kan arbeta med kommunikation och språk
Boken beskriver hur förskolan kan fyllas med positiva språkliga sammanhang genom böcker och sagor men också med hjälp av lek, fantasi och olika estetiska och digitala uttryck. Marie Eriksson bjuder på en varierad palett av olika arbetssätt tagna direkt från praktiken, i huvudsak från olika förskolor i Mölndals kommun, en kommun som länge arbetat aktivt med språkutveckling och har flera litteraturprofilerade förskolor. Boken lyfter även olika sätt att arbeta med tillgänglighet och flerspråkighet i förskolan för att stötta alla barn att få uttrycka sig på sina egna sätt och få möta olika språk.
Boken innehåller reflektionsfrågor för att stödja kollegiala samtal i t ex bokcirkel.
Betyg 5 - Briljant!
"Det är en angelägen bok som Marie Eriksson skrivit och där hon visar på språket i leken, fantasin, i det digitala, i det kroppsliga etcetera. Men också språket som demokrati, som en möjliggörare till delaktighet och inflytande. Boken är brett upplagd och visar på hur kommunikativa sammanhang uppstår, även där flera språk är inblandade och tillvaratagna. Författaren skriver med ett stort smittande engagemang." Btj-häftet nr 9, 2023
Om författaren
Marie Eriksson är verksamhetsutvecklare på skolförvaltningen i Mölndals stad och har lång erfarenhet av att arbeta som förskollärare. Hon är också författare till sex böcker utgivna på Lärarförlaget.
Innehåll
Inledning
Kapitel 1 Språkrika lärmiljöer
Kapitel 2 Språkrika miljöer som är tillgängliga för alla
Kapitel 3 Språkliga förebilder
Kapitel 4 Planera för språkrika sammanhang
Kapitel 5 Högläsning och berättande
Kapitel 6 Bokens plats i förskolan
Kapitel 7 Språk och litteratur som pedagogisk idé
Kapitel 8 Lek och språk
Kapitel 9 Hela världen alla språk
Kapitel 10 Digitalitet och kommunikation
Kapitel 11 Dokumentation och reflektion som gör skillnad
Kapitel 12 En mångfald av uttrycksformer
Referenser