Jag mår bra nu
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Bona Signum |
Genre | Skönlitteratur barn och ungdom |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 32 |
Vikt | 250 gr |
Utgiven | 2018-09-13 |
ISBN | 9789188027399 |
Jag mår bra nu är en bok av författaren Kerstin Frii. Boken sätter fokus på den sårbara övergången från ungdom till vuxenliv, från tryggheten i skolan till en helt ny miljö med nya förväntningar, en sårbar situation. Ola som går i gymnasiet har nyligen börjat på en praktikplats i Daglig verksamhet. Han håller på att finna sig tillrätta då plötsligt något oväntat händer. Olas tillvaro rasar och han drar sig in i sig själv. Men han kommer successivt tillbaka till sitt gamla jag tack vare ett bra bemötande från omgivningen.
I slutet av boken finns frågor som utgår från berättelsen. Med utgångspunkt i frågorna kan personal öppna upp för samtal med och mellan eleverna – om egna upplevelser från liknande situationer, hur man kom vidare och vilken hjälp man fick eller skulle vilja få. Samtalen förs med stöd av elevernas egna anpassade hjälpmedel för kommunikation.
En bilaga med text och tecken för de som använder TAKK finns att erhålla vid köp av boken.
En lärarhandledning med koppling till läroplaner i gymnasiesärskolan finns för att inspirera personal att arbeta kring livskriser med elever i grupp eller enskilt tillsammans med elev som är i kris. I båda fallen tar man fram individuellt anpassade hjälpmedel för att eleverna ska kunna kommunicera kring känslor och livsfrågor samt för att få struktur i vardagen.
I slutet av boken finns frågor som utgår från berättelsen. Med utgångspunkt i frågorna kan personal öppna upp för samtal med och mellan eleverna – om egna upplevelser från liknande situationer, hur man kom vidare och vilken hjälp man fick eller skulle vilja få. Samtalen förs med stöd av elevernas egna anpassade hjälpmedel för kommunikation.
En bilaga med text och tecken för de som använder TAKK finns att erhålla vid köp av boken.
En lärarhandledning med koppling till läroplaner i gymnasiesärskolan finns för att inspirera personal att arbeta kring livskriser med elever i grupp eller enskilt tillsammans med elev som är i kris. I båda fallen tar man fram individuellt anpassade hjälpmedel för att eleverna ska kunna kommunicera kring känslor och livsfrågor samt för att få struktur i vardagen.