Rörlig konstruktion = Mobile art Production
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Axl Books |
Genre | Konst |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 207 |
Vikt | 464 gr |
Utgiven | 2011-04-07 |
SAB | Ic |
ISBN | 9789187952593 |
Rörlig konstproduktion - Mobile Art Production beskriver tankarna och drivkraften bakom MAP och de curatoriella metoder som utgör grunden för verksamheten. Boken är också en dokumentation av de projekt som MAP har gjort sedan starten för fyra år sedan.
MAP har under fyra år byggt upp en organisation för att kunna realisera konstprojekt som inte begränsas av utställningsrummet, utan kan produceras och visas i de sammanhang som konsten kräver. Sedan 60-talet har vi sett allt fler konstnärer som arbetar med nya material, situationer och platser. MAP uppstod ur det glapp som finns mellan hur konstnärer arbetar och vad konstinstitutioner på den svenska scenen kan presentera. MAP har under denna tid producerat och visat nya verk av bland andra Kader Attia, Michael Blum, Miriam Bäckström, Annika Eriksson, Mats Hjelm, Juan Pedro Fabra Guembera, Marianne Lindberg De Geer, Ylva Ogland, Hans Rosenström och Fiona Tan.
Boken är tänkt att spegla verksamheten och texterna representerar de fyra positioner som är centrala för MAP. Konstnären Ylva Ogland beskriver betydelsen av samarbetet med MAP för sin konstnärliga praktik, Anders Kernell intar publikens perspektiv i sina beskrivningar av de olika utställningarna, medan Magdalena Malm utvecklar de tankar och curatoriella metoder som ligger bakom både enskilda projekt och verksamheten i stort. Forskaren Annika Wik analyserar i sin text förändrade utställningspraktiker ur ett filmvetenskapligt perspektiv med MAP som exempel.
MAP har under fyra år byggt upp en organisation för att kunna realisera konstprojekt som inte begränsas av utställningsrummet, utan kan produceras och visas i de sammanhang som konsten kräver. Sedan 60-talet har vi sett allt fler konstnärer som arbetar med nya material, situationer och platser. MAP uppstod ur det glapp som finns mellan hur konstnärer arbetar och vad konstinstitutioner på den svenska scenen kan presentera. MAP har under denna tid producerat och visat nya verk av bland andra Kader Attia, Michael Blum, Miriam Bäckström, Annika Eriksson, Mats Hjelm, Juan Pedro Fabra Guembera, Marianne Lindberg De Geer, Ylva Ogland, Hans Rosenström och Fiona Tan.
Boken är tänkt att spegla verksamheten och texterna representerar de fyra positioner som är centrala för MAP. Konstnären Ylva Ogland beskriver betydelsen av samarbetet med MAP för sin konstnärliga praktik, Anders Kernell intar publikens perspektiv i sina beskrivningar av de olika utställningarna, medan Magdalena Malm utvecklar de tankar och curatoriella metoder som ligger bakom både enskilda projekt och verksamheten i stort. Forskaren Annika Wik analyserar i sin text förändrade utställningspraktiker ur ett filmvetenskapligt perspektiv med MAP som exempel.