Arvet efter surrealismen - Grafikskolan Forum 1964-1991
Författare | |
---|---|
Förlag | Bokförlaget Signum |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 211 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 1998-02-03 |
ISBN | 9789187896347 |
Under 1970-talet rönte den svenska grafiken en tidigare sällan sedd uppskattning både inom och utanför Sverige. Många av de konstnärer som blev uppmärksammade kom från Grafikskolan Forum, som grundades i Malmö 1964 av Bertil Lundberg. De gjorde bilder med stor teknisk skicklighet och de arbetade med mycket olika konstnärliga formuleringar. Ändå kunde man se att konstnärerna kom från Grafikskolan Forum. Hur var detta möjligt? Kristina Mezei förankrar Bertil Lundbergs arbetssätt i den syn på arbetsprocessen som surrealistledaren André Breton formulerade i sina skrifter. Bretons tankar fördes vidare av bland annat medlemmarna i konstnärsgruppen Cobra och nådde även den svenska gruppen Imaginisterna, i vilken Lundberg var medlem. Genom vänskapen med S.W. Hayter, grundaren av Atelier 17 i Paris, fick Lundbergs föreställningar stöd både för utformningen av en grafikskola och för ett speciellt arbetssätt inom främst koppargrafiken. Det medvetna utnyttjandet av ett öppet sökande arbetssätt som lämnar utrymme för slumpen, tillfälligheternas och automatismens inverkan på konstverkets utformning är det arv som går från surrealismen genom Bertil Lundberg till en stor del av Grafikskolan Forums elever och även till den moderna grafiken.
Kristina Mezei är konstkritiker och konsthistoriker. Boken är hennes doktorsavhandling.