Du, Linkedin & karriären : 10 steg till ett personligt varumärke
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Lava Förlag |
Genre | Management |
Format | Flexband |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 87 |
Vikt | 192 gr |
Utgiven | 2015-01-02 |
SAB | Qb |
ISBN | 9789187769191 |
Bygg karriären med Linkedin
Två miljoner av Sveriges bäst utbildade och högst betalda yrkesmänniskor nätverkar på Linkedin. 80 procent har högskoleutbildning eller mer och 83 procent tjänar över 30 000 kr per månad. (Källa: Linkedin.)
· För den som behöver nya medarbetare är Linkedin en attraktiv talangpool. · För ledare som behöver toppkrafter till sitt team är Linkedin ett modernt sätt att presentera sig. · För rekrytering av styrelseledamöter är Linkedin ett bra sätt att screena en persons kompetens, erfarenhet och kontaktnät. · För utvärdering av företagare inför leverantörer, banker, riskkapitalbolag och branschmedia är Linkedin ett bra sätt att hitta objektiva referenspersoner. · För mentorskap är Linkedin det perfekta matchningsverktyget · För arbetsgivare som vill locka de bästa talangerna är de egna medarbetarnas Linkedinprofiler det ärligaste försäljningsargumentet; de här människorna får du arbeta med om du väljer oss.
Bokens innehåll
Sluta leta, jaga och ragga jobb. Bli hittad! Annars har du ingen glädje av Linkedin. Lär dig grunderna i socialt umgänge på och utanför Linkedin. Ta emot och skicka kontaktförfrågningar på rätt sätt Sökmotoroptimera din profil. Låt Linkedin matcha ihop dig med rätt kunder, kollegor, uppdrag och affärskontakter Koppla greppet om ditt professionella rykte. Fånga den som googlar dig! Bli en nätsmart chef. Använd Linkedin för att boosta din arbetsgrupp. Skapa ett personligt varumärke. Det höjer ditt marknadsvärde och ökar din valfrihet. Få draghjälp av dina arbetsgivarvarumärken. Det är en win-win-win.
Tio enkla steg ger dig en imponerande Linkedinprofil:
STEG 1 Vem vill du bli hittad av? Välj rätt målgrupp STEG 2 Vem är du och varför skall jag bry mig? Så här gör du en elevatorpitch på Linkedin STEG 3 Världen förändras. Uppdatera din information för att dra nytta av gamla meriter. STEG 4 Få ut värdet av din utbildning. De flesta är hopplösa på den här punkten. STEG 5 Projekt förtydligar din kunskap och höjer värdet av dina prestationer. Beskriv dem på rätt sätt. STEG 6 Linkedin är sociala medier. Lär dig koderna för hur dina besökare uppfattar din profil. STEG 7 Referenser är din marknadsföring. Så här får du toppbetyg. STEG 8 Grupper vaskar fram guldkornen på Linkedin. Så här hittar du rätt folk och sammanhang. STEG 9 Vill du bli upptäckt? Så här syns & hörs du på ett professionellt, tidseffektivt sätt på Linkedin. STEG 10 Siktar du på utlandet eller arbetar internationellt? Så här gör du profilen på flera språk.