Kreativt kapital : om ledning och organisation i kulturella och kreativa näringar

Kreativt kapital : om ledning och organisation i kulturella och kreativa näringar
Medverkande
Förlag Volante
GenreEkonomi
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor250
Vikt410 gr
Utgiven2013-03-06
SABQbab
ISBN 9789187419065
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
FÖRMÅGAN ATT TÄNKA NYTT har blivit allt viktigare. Kreativitet är en ekonomisk grundbult och en av tillväxtens viktigaste mekanismer. Dessutom står vi inför samhällsutmaningar som också kräver kreativa lösningar. Problemet är att vår kunskap är begränsad om hur vi är kreativa på ett sätt som skapar hållbar ekonomisk tillväxt. Kan man bli kreativ på beställning? Kan kreativitet effektiviseras så att det skapas fler nya idéer, produkter och tjänster på mindre tid och med mindre resurser? Går det över huvud taget att förena effektivitet och organisation med kreativitet? För att belysa dessa frågor presenterar den här boken fallstudier av 23 framgångsrika företag som har det gemensamt att deras verksamheter vilar på ett kreativt kapital. Företagen är såväl svenska som internationella och verkar inom arkitektur, design, film, mode, måltid och reklam.