Organizing history : studies in honour of Jan Glete
Medverkande | |
---|---|
Förlag | Nordic Academic Press |
Genre | Historia och arkeologi |
Format | Ebok (EPUB) |
Språk | Engelska |
Antal sidor | 384 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2015-12-29 |
ISBN | 9789187351945 |
Den mänskliga historien är till stor del en historia om organisering. Så länge det funnits skriftliga källor kan man se hur människor samarbetat för att kunna utnyttja små resurser på effektivast möjliga sätt. Hierarkiska organisationer har haft en slående betydelse genom tiderna, från kyrka och stat till företag och fackförbund. Men det finns fler former av organisation: marknadsrelationer som formas av balansen mellan tillgång och efterfrågan, eller mer jämställda nätverksrelationer som grundar sig på förtroende och vänskap.
Organizing History är en hyllning till den nu bortgångne professor Jan Glete, och fokuserar den dynamiska samverkan mellan organisationer, normsystem och institutionell förändring. Författarnas texter spänner över ett tidsperspektiv från de första högkulturerna till idag, och gör nedslag i europeisk, japansk och sydamerikansk historia. De belyser samtidigt behovet av att organisera historisk kunskap genom kritisk tillämpning av teorier. De spännande artiklarna visar att organisationsperspektivet kan vara fruktbart i vitt skilda sammanhang – i studier av medeltida järnhantering likväl som analyser av modern marknadsföringsstrategi.
Organizing History är en hyllning till den nu bortgångne professor Jan Glete, och fokuserar den dynamiska samverkan mellan organisationer, normsystem och institutionell förändring. Författarnas texter spänner över ett tidsperspektiv från de första högkulturerna till idag, och gör nedslag i europeisk, japansk och sydamerikansk historia. De belyser samtidigt behovet av att organisera historisk kunskap genom kritisk tillämpning av teorier. De spännande artiklarna visar att organisationsperspektivet kan vara fruktbart i vitt skilda sammanhang – i studier av medeltida järnhantering likväl som analyser av modern marknadsföringsstrategi.