Vi drömde om en cirkus
Författare | |
---|---|
Förlag | FEL Förlag |
Genre | Lyrik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 186 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2013-08-01 |
ISBN | 9789187315053 |
Sjuttiotalet genom en poetisk autobiografi. Uppföljaren till hyllade Jag missade Woodstock.
Med boken <em>Jag missade Woodstock</em> blev Bengt O Björklund ett namn många hörde för första gången. Det var en comeback som låtit vänta på sig i 36 år. Redan hans första böcker <em>Det genombrutna fönstret</em> och <em>Nådsökarna</em> hade fått en viss uppmärksamhet. De kom ut på Inferi förlag under stencileran då de underjordiska poeterna florerade som en stark motkultur.
Med sin uppföljare till <em>Jag missade Woodstock</em> stärker författaren sin ställning som poetisk autobiograf. Det är första gången någon skriver sin självbiografi i diktform på svenska.
I denna del kan vi följa författarjagets resa genom Europa på sjuttiotalet. Vi är med om hans möten med Europas stora städer och människorna där. Under tiden han tillbringade i olika fängelser i Istanbul hade han kommit vissa av sina medfångar mycket nära. Han hade också börjat studera, måla och skriva och med vännerna föddes så idén om att starta en cirkus. En cirkus som skulle förändra världen med sitt innehåll. Det skulle finnas musik, teater, poesi, mim, hälsokost, yoga, meditation, upplysning och sann gemenskap.
Med boken <em>Jag missade Woodstock</em> blev Bengt O Björklund ett namn många hörde för första gången. Det var en comeback som låtit vänta på sig i 36 år. Redan hans första böcker <em>Det genombrutna fönstret</em> och <em>Nådsökarna</em> hade fått en viss uppmärksamhet. De kom ut på Inferi förlag under stencileran då de underjordiska poeterna florerade som en stark motkultur.
Med sin uppföljare till <em>Jag missade Woodstock</em> stärker författaren sin ställning som poetisk autobiograf. Det är första gången någon skriver sin självbiografi i diktform på svenska.
I denna del kan vi följa författarjagets resa genom Europa på sjuttiotalet. Vi är med om hans möten med Europas stora städer och människorna där. Under tiden han tillbringade i olika fängelser i Istanbul hade han kommit vissa av sina medfångar mycket nära. Han hade också börjat studera, måla och skriva och med vännerna föddes så idén om att starta en cirkus. En cirkus som skulle förändra världen med sitt innehåll. Det skulle finnas musik, teater, poesi, mim, hälsokost, yoga, meditation, upplysning och sann gemenskap.