Tornedalens järnvägar : en gränslös historia
Serie | TNF bok |
---|---|
Författare | |
Förlag | Trafik-Nostalgiska Förlaget |
Genre | Teknik |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 111 |
Vikt | 820 gr |
Utgiven | 2012-09-19 |
SAB | Prbd:k |
ISBN | 9789186853181 |
Det tog 16 år att bygga 16 mil järnväg från Boden till Haparanda, ett av de långsammaste
järnvägsbyggena i Sveriges historia. När banbygget nått rikets östra gräns bröt första
världskriget ut och Haparanda förvandlades över en natt till Europas nålsöga, den enda
möjliga gränsöverfarten för återvändande flyktingar, diplomater, smugglare, spioner och
krigsinvalider.
Så det blev högtrafik redan från starten. En av resenärerna var Iljitj Uljanov, eller Lenin som blev hans mera kända namn. Det var i Haparandavagnen på kvällen den 13 april 1917 som han dödförklarade socialdemokratin: Vi bör kalla oss kommunister och partiet för det kommunistiska...
Efter ännu ett världskrigs hektiska transportbehov kom fredsårens blygsammare och tynande trafik. Tornedalens järnvägar drabbades av nedläggningar, persontrafiken lades ner och kvar blev en godsbana.
Men nu stundar en ny tid med en nybyggd järnväg som gör en genväg via Kalix till Haparanda och väcker drömmar om återupprättad gränsöverskridande persontrafik
Så det blev högtrafik redan från starten. En av resenärerna var Iljitj Uljanov, eller Lenin som blev hans mera kända namn. Det var i Haparandavagnen på kvällen den 13 april 1917 som han dödförklarade socialdemokratin: Vi bör kalla oss kommunister och partiet för det kommunistiska...
Efter ännu ett världskrigs hektiska transportbehov kom fredsårens blygsammare och tynande trafik. Tornedalens järnvägar drabbades av nedläggningar, persontrafiken lades ner och kvar blev en godsbana.
Men nu stundar en ny tid med en nybyggd järnväg som gör en genväg via Kalix till Haparanda och väcker drömmar om återupprättad gränsöverskridande persontrafik