Musikhögskolelärarens yrkeskunnande : anteckningar av en autodidakt
Författare | |
---|---|
Förlag | Dialoger |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 173 |
Vikt | 270 gr |
Utgiven | 2012-03-30 |
SAB | Eabij |
ISBN | 9789186659097 |
Musikhögskolans musikerundervisning vilar i hög grad på lärarnas konstnärskap, då det inte finns någon formaliserad pedagogisk examensutbildning för dessa lärare. Om detta är bra eller ej har diskuterats livligt både inom musikhögskolan och externt, men samma förhållande gäller inom de flesta av de konstnärliga högskoleutbildningarna. Med 45 års erfarenhet som lärare ger Clas Pehrsson i denna bok initierade inblickar i musikhögskolelärarens praktiska yrkeskunnande.
Han behandlar denna undervisnings många laddade kraftfält, såsom arbetsformen mästare/lärling, den ständigt aktuella problematiken undervisning/forskning inom konstnärlig utbildning, musikalisk uppförandepraxis och mycket annat. Dessa analyser och reflektioner varvas med konkreta minnesbilder från praktiska situationer.
Clas Pehrsson är professor emeritus vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH).
Han behandlar denna undervisnings många laddade kraftfält, såsom arbetsformen mästare/lärling, den ständigt aktuella problematiken undervisning/forskning inom konstnärlig utbildning, musikalisk uppförandepraxis och mycket annat. Dessa analyser och reflektioner varvas med konkreta minnesbilder från praktiska situationer.
Clas Pehrsson är professor emeritus vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH).