Barndomens förändrade villkor : förutsättningar för barns lärande i en ny tid
Serie | Forskning för skolan |
---|---|
Författare | |
Förlag | Skolverket |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 68 |
Vikt | 89 gr |
Utgiven | 2010-12-09 |
SAB | Eab.01 |
ISBN | 9789186529253 |
Omvälvande samhällsförändringar har lett till att
barndomen snabbt ändrat karaktär. Globalisering,
migration och informationsteknologins framväxt är
några påtagliga förändringar som ingen kan undgå
att märka av i sina liv.
Barndomen har under de senaste 20 åren blivit
alltmer institutionaliserad. Samhället har tagit både
ett socialt och ett pedagogiskt ansvar för barnens
utveckling och välbefinnande. Vår tidigare bild av
barndom gäller inte längre. Denna förändrade syn
på barndom kommer också att prägla synen på
kunskap och lärande. I översikten beskrivs generella inslag som har stor påverkan på barn som familjemönster, föräldraskap, den mångkulturella skolan och konsumtionskultur.
Översikten riktar sig i första hand till personal
verksam inom förskola och skola eller till dig som
vill veta mer om barndomsforskningen i relation till
synen på kunskap och lärande.