Opinionsbildning

Opinionsbildning
Serie Pocketuniversitetet
Författare
Medverkande
Förlag SNS Förlag
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor279
Vikt271 gr
Utgiven2010-01-18
SABBs
ISBN 9789186203306
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Strategisk kommunikation, PR, spin, reklam, marknadsföring, propaganda. Opinionsbildning har många namn. Men hur går det egentligen till att påverka? Och hur påverkas vi av alla budskap som dagligen sköljer över oss? Opinionsbildning är en bred och pedagogisk översikt över teorier och forskningsresultat som tydliggör opinionsbildningens roll i demokratin. Förutsättningen för att medborgarna ska kunna påverka sitt samhälle är att det finns en folkvilja som grundas på fri åsiktsbildning. Men vad är egentligen "åsiktsbildning" och kan man verkligen hävda att den är "fri"? Författaren diskuterar också om åsiktspåverkan genom propaganda är förenlig med demokratins ideal. Olof Petersson är statsvetare och har varit professor vid Uppsala universitet och forskningsledare vid SNS. Pocketuniversitetet, nr 8.