Väljarna, partierna och medierna : en studie av politisk kommunikation i valrörelsen 2006
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | SNS Förlag |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 359 |
Vikt | 594 gr |
Utgiven | 2009-09-02 |
SAB | Occ.07 |
ISBN | 9789186203108 |
Denna bok skildrar valrörelsen och inte valet. Det finns flera valböcker på svenska, men ingen valrörelsebok, baserad på aktuell forskning. Valrörelsen är viktig eftersom det är då allt fler väljare bestämmer vilket parti de ska rösta på.
Boken bygger på forskning kring politisk kommunikation i samband med den svenska valrörelsen 2006. Denna analyseras utifrån flera olika perspektiv. De politiska partiernas kampanjstrategier och användning av professionella kommunikationsmetoder diskuteras, liksom genomslaget för partiernas politiska dagordningar i debatten. Vidare undersöks de ledande nationella mediernas bevakning av valrörelsen under de sista tre veckorna och olika särdrag i den politiska journalistiken. Därutöver diskuteras mediernas effekter i valrörelsen utifrån olika studier av den allmänna opinionen.
Avslutningsvis diskuteras de viktigaste trenderna i den politiska kommunikationen i valrörelsen, inte minst mot bakgrund av den snabba medieutvecklingen. Särskilt belyst blir frågan om vad förändringarna betyder för demokratins kvalitet i termer av fri opinionsbildning och fungerande offentlighet.
Lars Nord är innehavare av Thorbjörn Fälldins professur i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall samt föreståndare för Demokratiinstitutet. Jesper Strömbäck är Lubbe Nordström-professor i journalistik vid Mittuniversitetet samt forskningsledare vid Demokrati-institutet Demicom.