The reign of mind

The reign of mind
Författare
Förlag GML-förlag
GenreMedia och kommunikation
FormatHäftad
SpråkEngelska
Antal sidor290
Vikt525 gr
Utgiven2011-04-01
SABBs
ISBN 9789185993512
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Medierna formar mycket av våra upplevelser, och samspelet mellan politik, ekonomi och medier är avgörande för en stor del av den nutida samhällsutvecklingen. The Reign of Mind är en tvärvetenskapligt upplagd studie som bygger på många års utredningsverksamhet och vetenskapliga studier av koncentrationen av medieägande och medieföretag i Sverige och Europa. Boken har en vetenskapsteoretisk och filosofisk ambition, samtidigt som den behandlar aktuella mediepolitiska frågeställningar som är centrala för kunskapsförmedling och kulturproduktion.
Författarens bakgrund både inom nationell och europeisk statlig förvaltning och filosofisk, språkvetenskaplig och kommunikationsvetenskaplig forskning öppnar för en insyn från ovanligt många perspektiv i mediernas roll inom samhället – och det mänskliga tänkandet.
Media frame much of our lived experiences, and the interaction of politics, economy and media determines important aspects of the contemporary development of human societies. The Reign of Mind is an interdisciplinary study built upon many years of both work in public administration and scholarly research work on concentration of media ownership and companies in Sweden and Europe. The book aspires at providing aspects of a theoretical and philosophical nature as well as approaching current issues of media and cultural policies, central to knowledge sharing and cultural production.
The background of the author - both in national and European public administration and philosophical, linguistic and communication scholarly research - opens up for an unusual diversity of insights and perspectives on the role of media in society – and human thought.