Reijmyre Glasbruk, formgivare, konstnärer och yrkesmän under 200 år
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Östergötlands länsmuseum |
Genre | Konst |
Format | Inbunden |
Språk | |
Antal sidor | 191 |
Vikt | 1063 gr |
Utgiven | 2010-07-15 |
SAB | Qz Reijmyre glasbruk |
ISBN | 9789185908783 |
Inledningsvis blåstes alla sorters glas alltifrån fönsterglas till till hushållsglas.
Bruket var först i Sverige med tillverkning av pressglas.
I slutet av 1800-talet var Reijmyre ett av Sveriges ledande glasbruk med stora internationella framgångar,
inte minst med servisglas.
I Turin 1902 fick bruket stor uppmärksamhet med konstglas i jugendstil av främst kvinnliga formgivare.
1930-talet innebar en ny storhetstid med glas i rubinrött, blåklintsblått och smaragdgrönt formgivet av Björn Trädgårdh och Monica Bratt. Deras glas är för många brukets signum.
Reijmyre är idag ett modernt glasbruk med en ny generation framstående formgivare och med levande hantverkstradition och yrkesskicklighet. Det är grunden för "själen i glaset" skriver Ulf Ericsson i bokens inledning
Bruket var först i Sverige med tillverkning av pressglas.
I slutet av 1800-talet var Reijmyre ett av Sveriges ledande glasbruk med stora internationella framgångar,
inte minst med servisglas.
I Turin 1902 fick bruket stor uppmärksamhet med konstglas i jugendstil av främst kvinnliga formgivare.
1930-talet innebar en ny storhetstid med glas i rubinrött, blåklintsblått och smaragdgrönt formgivet av Björn Trädgårdh och Monica Bratt. Deras glas är för många brukets signum.
Reijmyre är idag ett modernt glasbruk med en ny generation framstående formgivare och med levande hantverkstradition och yrkesskicklighet. Det är grunden för "själen i glaset" skriver Ulf Ericsson i bokens inledning