Systembolaget : ett svenskt kulturarv
Författare | |
---|---|
Förlag | Arkipelag |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 107 |
Vikt | 430 gr |
Utgiven | 2010-08-26 |
SAB | Ohia |
ISBN | 9789185838783 |
Försöker Systembolaget bli ett svenskt kulturarv, och i sådana fall varför? Och i sådana fall, hur bär det sig åt?
Inför hotet från EU att Sverige skall göra sig av med sitt statliga detaljhandelsmonopol på alkohol har det drygt 50-åriga Systembolaget utvecklat flera olika strategier. Att Systembolaget framhäver sig självt som den verkliga värnaren om folkhälsan är troligen för de flesta ingen nyhet. Systembolaget har också utvecklat en service som är tämligen unik inom detaljhandeln. Men krävs det inte mer? Ja, det verkar som om Systembolaget de senaste åren har velat komma närmare svenska folket bli en omistlig del av vårt svenska landskap. Bli ett svenskt kulturarv.
Föreliggande bok bygger på det masterexamensarbete i etnologi författaren lade fram vid Göteborgs universitet i september 2008.