Inredning ombord
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Columbus Förlag |
Genre | Teknik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 144 |
Vikt | 424 gr |
Utgiven | 2009-02-12 |
ISBN | 9789185617036 |
Inredning ombord
Första boken i ny serie Båtägarens handböcker
Äntligen kommer en praktisk gör det själv-bok för alla båtägare om hur man får båtens inredning mer trivsam, funktionell och bättre anpassad till alla ombord. Den heter Inredning ombord.
I Sverige finns drygt 700 000 fritidsbåtar de allra flesta från 1970- och 1980-talen. Många av dessa båtar visar ålderstecken och har invändiga renoveringsbehov. Här finns massor att göra in med ljus, färg och funktion för att få uppleva en helt ny båt. Inte minst kan en händig båtägare spara tusenlappar på att göra många jobb själv.
I ett antal projekt går bokens författare genom steg för steg hur man kan förbättra miljö och funktion inne i båten med ett antal smarta tips, från nya ryggvänliga dynor, bättre förvaring till hur man får in mer ljus nere i båten.
Bokens författare Micke Westin, båtjournalist och tidigare chefredaktör på Praktiskt Båtägande visar hur man på bästa sätt kan förbättra inredningen i båten i både stora och små, mjuka och hårda projekt.
Utdrag ur boken:
Varför ska man ligga sämre i båten än hemma i sängen, speciellt om man tillbringar flera veckor per sommar i båten? Att göra en kojmadrass med pocketresårer är inte mycket svårare än att göra vanliga dynor men en stor skillnad i komfort.
De flesta av oss som kommit lite till åren kan ibland få ont i ryggen efter några dagar ute på båtsemestern gamla nedlegade madrasser i kojerna kan vara en del av förklaringen. Det är inte ovanligt att skumgummimadrasserna ombord kan vara tjugo, trettio år gamla det var de på projektbåten Rabalder! Skumgummi bryts ner med åren och mister sin spänst och blir platta och hårda att ligga på. Att bara göra nya överdrag till gamla skumgummikärnor är falsk ekonomi.
Tillverka själv
Resårmadrasser är fortfarande ganska ovanliga i våra fritidsbåtar eftersom de är dyrare än vanliga dynor. Men om man har dålig rygg eller ska, som jag, tillbringa långa perioder ombord kan det vara värt den extra kostnaden. Om man gör dem själv från en byggsats tar det inte heller så lång tid.
Det besvärligaste med hela projektet var att få överdraget att passa. Det är inte så svårt att sy med en bra symaskin, men att sprätta upp det man just sytt är hårt arbete. Talesättet mäta två och såga (eller snarare klippa i detta fall) en gång är det som måste gälla om man är nybörjare på detta område. Speciellt som syntetiskt båtdynetyg kostar flera hundra kronor per meter.
Inredning ombord innehåller bland annat:
Smart förvaring för alla grejor
Sy nya dynor till salongen
Bättre ljus inne både dag och kväll
Bygg om ditt pentry
Gör egen teakdurk
Sy smarta skydd i kapellduk
Inköpsråd och produktguider
Målgruppen är alla lagom händiga båtägare som vill förbättra sin båt. Denna bok har också många projekt som hela familjen tillsammans kan hjälpas åt att genomföra. För de flesta projekten spelar det ingen roll om man har tummen mitt i handen. Svårighetsgraden på projekten anges som indikation på hur mycket förkunskaper och jobb de innebär.
Inredning ombord passar lika bra för motorbåten som segelbåten. Boken omfattar 144 sidor med mängder av fotografier, alla i fyrfärg.
BOKFAKTA
Titel: Inredning ombord
Författare: Micke Westin
Omfång 144 sidor. Mjukband, rikt illustrerad. Format 200 x 240 mm.
ISBN 978-91-856-1703-6
Förlag: Columbus Förlag i samarbete med tidningen Praktiskt båtägande.
Utkommer september 2008.