Mår barnen bra i förskolan?
Serie | Forskning och fortbildning |
---|---|
Författare | |
Förlag | Karolinska Institutet University Press |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 210 |
Vikt | 348 gr |
Utgiven | 2014-05-20 |
SAB | Eu |
ISBN | 9789185565689 |
"En absolut nödvändig bok som måste läsas av alla politiker och alla som är ansvariga för förskolan. Den rekommenderas också till personal inom förskolan och intresserade föräldrar." Hugo Lagercrantz, professor, Karolinska Institutet.
"Forskning om barn i förskolan har varit begränsad och det har varit svårt att få en samlad bild av hur barnen mår. Därför är Ulla Waldenströms bok ett viktigt inlägg i debatten." Ylva Ellneby, specialpedagog.
Den här boken undersöker frågan vad som hänt inom barnomsorgen under de senaste femtio åren. Hur har verksamheten förändrats, vad innebar det att daghem blev förskola? Räcker det att barnen är på en trygg plats eller ska de lära sig något också, som föräldrarna inte kan ge?
I Sverige är vi vana vid att betrakta vår barnomsorg som utmärkt, tidigt ute, i framkant. Vi tänker gärna att Sverige är ett föregångsland när det gäller att ta hand om barnen på bästa sätt.
Författaren diskuterar olika betydelser av kvalitet i förskolan, där det som föräldrar tycker är en sorts kvalitet, servicekvalitet. Andra innebörder av kvalitet handlar om barngruppers storlek och antalet vuxna i förhållande till barnen, men den viktigaste frågan gäller förstås resultatet. Hur påverkas barn av att gå i förskola, hur utvecklas deras hälsa och lärande? Hur utvecklas de?
Sådana frågor borde få svar i både svensk och internationell forskning men Ulla Waldenström understryker bristen på studier av förskolans effekt på barn. Det förefaller som om vi, föräldrar, röstberättigade och politiker, helt enkelt inte vill veta så mycket om hur barnen har det på dagis. Och de undersökningar som görs mynnar ofta ut i konsensusrapporter alla behöver ha barnen på förskolan.
Författaren är professor vid KI, vid Institutionen för kvinnors och barns hälsa. Hon är utbildad beteendevetare och barnmorska, bland hennes böcker kan nämnas Föda barn: från naturligt till högteknologiskt (KIUP 2007) och Brinna och brännas: om mina engagemang (Carlssons 2011.
TV-intervju:
http://urplay.se/Produkter/185579-En-bok-en-forfattare-Mar-barnen-bra-i-forskolan