Estetiska uttryck som pedagogiska aktörer i slöjdundervisning
Serie | Konstfack Dissertation Collection (7) |
---|---|
Författare | |
Förlag | Konstfack Collection |
Genre | Pedagogik |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 184 |
Vikt | 420 gr |
Utgiven | 2024-09-16 |
SAB | Eabih |
ISBN | 9789185549603 |
Licentiatuppsatsen belyser en ständigt närvarande men samtidigt svårgreppad del av slöjdundervisningen, nämligen estetiska uttryck i slöjdens arbetsprocesser. Estetiska uttryck kan vara en resurs för lärande och som resurs kan estetiska uttryck inspirera, vägleda och vara meningsskapande visar. Med stöd av teoretiska begrepp från de posthumanistiska fälten menar Elisabet Jagell att estetiska uttryck kan ses som en aktör som skapar erbjudanden i samhandlande med elever och övriga aktörer i slöjdundervisning.
Licentiatprojektet bygger på två studier: en där en guide presenterar en svarvad skål i en slöjdutställning och en undervisningsstudie med 8-9 år gamla elever.
Elisabet Jagell har varit doktorand i Fobos forskarskola 2020-2024, med anställning på Konstfack. Hon har en bakgrund som grundskollärare och slöjdlärare, och arbetar även som lärarutbildare vid Uppsala universitet Där fortsätter doktorandstudierna från hösten 2024. Hennes forskningsintresse är estetiska uttryck och lärande i slöjd.