Dagens Outfit : och andra inlägg i modebloggsdebatten
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Kalla kulor förlag |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 247 |
Vikt | 584 gr |
Utgiven | 2010-04-28 |
SAB | Bv |
ISBN | 9789185535668 |
Det är den andra februari 2009. Stora bloggpriset delas ut i sju kategorier på Nalen i Stockholm. De förväntade men välförtjänta vinnarna Bokhora och Husmusen tar emot sina priser till allmänt jubel. Marcus Birro, Opassande.se och Moderskeppet håller tacktal. Den bloggande mamman Tonårsmorsa slår bloggtungviktaren Alex Schulman och applådåskorna rullar genom publiken.
Sen är det dags för det som i besökssiffror faktiskt är den tyngsta kategorin mode. I kategorin finns till exempel prisbelönta och internationellt omskrivna herrmodebloggen Manolo, som förra sommaren fick fria händer på Expressens kultursidor. Här finns också Hotspot, Sveriges mäktigaste modebloggare när Pause.se lät branschen tycka till 2009. En bransch som året innan omsatte 75,1 miljarder kronor.
Det är inget tvivel om att det var modebloggarna som satte snurr på och byggde upp den så kallade bloggosfären i Sverige med start för ungefär fem år sedan. På bloggtoppen finns det 128 sidor med listade modebloggar. Kategorin Nöje har 43 sidor, liksom Sport. Två ämnesområden som får betydligt många fler spaltmeter i dagstidningar och sändningsminuter i TV varje dag än mode.
På Bloggportalen finns över 17 000 modebloggare listade, endast kategorin Vardagsbetraktelser är större. Unga tjejer som började blogga som en kul grej har bland annat gått vidare till att skriva om mode för Dagens nyheter, bli modechefer för Demo och Nöjesguiden och få Sveriges första anställning som heltidsbloggare.
Kort sagt det är modebloggarna som dominerar. De attraherar flest besökare, flest nya bloggare, genererar mest pengar och karriärmöjligheter. Var gränsen går för vad som egentligen bör klassas som en modeblogg, och vad som snarare är en vardagsblogg med bilder på shoppingfynd kan förvisso diskuteras så det ska vi göra.
Elin Kling, bloggare för Kanal 5, vinner Stora bloggpriset i kategorin Mode. På bloggportalen är hon listad som proffsbloggare i kategorin Mode och design, och hösten 2009 har endast Blondinbella, Stina-Lee och Carolina Gynning fler besökare. Men när en av Sveriges absolut mest lästa bloggare går upp för att ta emot sitt pris har majoriteten av de närvarande redan vänt sig mot sina sällskap och börjat samtala med varandra, istället för att lyssna till Elins tacktal. För det är ju bara mode.
Det här är en bok om modebloggarna som vinner priser. Som tjänar pengar. Som råkar ut för bloggmobbning. Som kritikerrosas. Som gör karriär. Som egentligen inte skriver om mode, men ligger i den kategorin eftersom de visar vad de brukar shoppa. Som lever, andas och uttrycker sig genom mode. Som informerar. Som rekryteras. Som hamnar i blåsväder. Som blir mytomspunna. Som har kända mammor. Som har kända systrar. Som har barn. Som är barn.
Som tvingas försöka överrösta en publik som inte respekterar en bransch som omsätter över 75 miljarder kronor.
Det här är en bok om ett fenomen som tagit över ett helt land och tjejerna som fick det att hända.
Och om vad som händer sen.
Men vi börjar från början.