Ny succémetod! : hälsobranschen - kvacksalveri och mördande reklam
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Hälsoförlaget |
Genre | Hälsa, skönhet och sex |
Format | |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 155 |
Vikt | 93 gr |
Utgiven | 2007-09-20 |
SAB | Vmbb |
ISBN | 9789185511099 |
Är hälsobranschen bara kvacksalveri och mördande reklam?
Läs författarnas vassa analys av en bransch som till stor del styrs av försäljning av preparat som inte behövs och ibland kanske till och med är skadliga?
Jakten efter den perfekta kroppen pågår ständigt och har så gjort i decennier. Trend efter trend byts och
skönhetsidealen blir allt svårare att nå då det mesta är retuscherat på bild. Intresset efter nya mirakelmetoder
ökar och diskussionen om hälsa blommar upp gång på gång i takt med nya rön och trender. Varför nöjer sig inte människan med den enkla lösningen att mindre energiintag och mer motion är nyckeln till en hälsosam kropp?
Istället skapas en cirkel av medier, experter och produktförsäljare. Dietmetoder, bantningspreparat, alternativmedicin och naturläkemedel finns i var mans hem utan att behövas vid en normal kost. I TV-rutan och
i kolumner syns de så kallade experterna som ger utlåtande om andra människors liv. Men vem är expert
och vad krävs för att ett preparat ska bli ett hälsopreparat? Och slutligen, blir människan verkligen hälsosammare av hälsotrenderna?
Författare är Håkan Jörgensen och Helena Hugosson.
Håkan Jörgensen är författare och frilansjournalist inom området hälsa och resor. Håkan har skrivit åtta böcker om hälsa och omnämns ofta i media som träningsexpert.
Boken Jämvikt, ta kontroll över din vikt och hälsa, uppmärksammades sommaren 2006 i media som en motpol till traditionella dietmetoder.
Helena Hugosson är frilansjournalist inom området sport och har ett brinnande intresse för hälsa. Själv har hon flera SM-medaljer i ju-jutsu och tävlar även inom grenen brasiliansk jujutsu.